ابزار و تجهیزات

راهنمای خرید چاقوی آشپزخانه؛ نکاتی برای خرید بهترین چاقو آشپزخانه

راهنمای خرید چاقوی آشپزخانه؛ نکاتی برای خرید بهترین چاقو آشپزخانه

چه یک سرآشپز ماهر باشید و چه یک آشپز مبتدی، داشتن چاقوی مناسب، اولین گام به‌سوی آشپزی حرفه‌ای است. وقتی صحبت از آشپزی حرفه‌ای می‌شود، باید بدانیم که خرید یک چاقوی باکیفیت و بادوام، می‌تواند کیفیت آشپزی شما را تحت تأثیر قرار دهد. برای خرید چاقو، می‌توانید کلی هزینه کنید تا بهترین برند موجود در بازار را خریداری کنید، اما برند محصول به‌تنهایی بهترین انتخاب را برای شما رقم نمی‌زند. در این مقاله با بسیاری از سبک‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های موجود که تنوع آن‌ها تا حدودی می‌تواند انتخاب چاقو را به یک کار طاقت‌فرسا تبدیل کند، آشنا می‌شویم. پس با راهنمای خرید چاقوی آشپزخانه با ما همراه باشید.

آناتومی و اجزای چاقو

بهتر است ابتدا با آناتومی چاقو آشنا ‌شویم:

آناتومی و اجزای چاقو
  • blade: قسمتی از تیغه چاقو است که نزدیک نوک چاقو است.
  • Bolster: این قطعه تیغه و دسته را به هم متصل می‌کند. همچنین باعث افزایش تعادل چاقو می‌شود.
  • butt: لبه انتهای دسته چاقو است.
  • edge:  قسمتی از تیغه است که برش را انجام می‌دهد.
  • handle: دومین قسمت اصلی چاقو، دسته جایی است که چاقو در آن نگه داشته می‌شود.
  • Tip: تیپ، نوک چاقو است که برای سوراخ کردن استفاده می‌شود.
  • rivet: پرچ‌ها سنجاق‌هایی هستند که فلس‌های دسته را به تانگ می‌چسبانند.
  • spine: اسپاین همان پشت تیغه چاقو است که تیز نیست.
  • tang: تانگ قسمتی از تیغه است که تا دسته امتداد می‌یابد. تانگ ها در اشکال و طول‌های مختلف وجود دارند.

کاربرد انواع چاقوها

چاقوی سرآشپز

چاقوی سرآشپز

همه‌کاره‌ترین و محبوب‌ترین چاقوی آشپزخانه است که برای خرد کردن، برش دادن و قطعه‌قطعه کردن استفاده می‌شود. اندازه این چاقوها از ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر متغیر است که ۲۰ سانتی‌متری آن رایج‌ترین اندازه است. با خرید چاقو مدل‌های سرآشپز می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید و هزینه کمتری صرف کنید.

چاقوی کاربردی

چاقوی کاربردی

چاقوی همه‌کاره که برای استفاده روزمره ساخته شده است. اگرچه به‌ اندازه چاقوی سرآشپز، با توجه به طول کوتاه‌تر آن همه‌کاره نیست. ولی می‌توان از آن برای برش دادن گوشت یا خرد کردن سبزیجات استفاده کرد. طول چاقوهای کاربردی بین ۱۰ تا ۱۸ سانتی‌متر است.

چاقوی سبزیجات

چاقوی سبزیجات

این چاقو را می‌توان برای کارهای دقیقی مانند پوست کندن، برش دادن و خرد کردن سبزیجات و میوه‌ها استفاده کرد. این چاقو معمولاً بین ۶ تا ۱۰ سانتی‌متر طول دارند.

چاقوی نان

چاقوی نان

لبه دندانه‌دار این چاقو برای برش دادن نان تازه یا کیک، بدون له کردن آن مناسب است. اندازه چاقوهای نان بین ۱۵ تا ۲۵ سانتی‌متر است.

چاقوی گوجه‌فرنگی

چاقوی گوجه‌فرنگی

همان‌طور که از نام آن پیداست، چاقوی گوجه‌فرنگی یک چاقوی آشپزخانه دندانه‌دار کوچک است که برای برش دادن گوجه‌فرنگی طراحی شده است. لبه دندانه‌دار آن به شما این امکان را می‌دهد که پوست گوجه‌فرنگی را به‌راحتی با حداقل فشار برش دهید تا گوشته آن له نشود.

چاقوی پنیر

چاقوی پنیر

از آنجایی‌که انواع مختلفی از پنیرها وجود دارد، انواع مختلفی از چاقوهای پنیر نیز وجود دارد که معمولاً به چاقوی پنیر سخت و چاقوی پنیر نرم تقسیم می‌شوند. چاقوهای پنیر نرم تیز هستند، اغلب دندانه‌دار هستند و دارای برش‌هایی در تیغه برای جلوگیری از چسبیدن پنیر هستند. چاقوهای پنیر سخت بسیار سنگین‌تر و محکم‌تر هستند.

ساطور

ساطور

این چاقوی محکم و سنگین، ابزار مناسبی برای خرد کردن گوشت و استخوان مرغ است. این ابزار برای مصارف خانگی معمولاً حدود ۱۵ سانتی‌متر طول دارند.

چاقوی پالت

چاقوی پالت

چاقوی محبوبی است که شیرینی‌پزها آن را دوست دارند، این چاقو شبیه به کاردک است و انتهای گردی دارد که برای پخش کردن مواد روی کیک استفاده می‌شود. لبه تیز ندارد. بنابراین نمی‌توان از آن برای برش استفاده کرد.

توصیه ما: بدیهی است که خرید این تعداد چاقو می‌تواند برای ما گران تمام شود، به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که خرید خود را با چاقو همه‌کاره سرآشپز شروع کنید. هنگام نگه داشتن چاقو در دست باید احساس راحتی داشته باشید. وزن چاقو را در برابر کاری که انتظار دارید از آن استفاده کنید، ارزیابی کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر به دنبال خرد کردن سریع و دقیق هستید، مطمئن شوید که چاقو به اندازه کافی برای کار سبک‌وزن است، اما همچنان در دست شما محکم است.

جنس تیغه چاقو

در این قسمت از مقاله نگاهی به انواع جنس‌های مختلف تیغه و مزایا و معایب هرکدام خواهیم پرداخت.

استیل

این نوع تیغه دارای حدود ۱۰.۵ درصد عنصر کروم است. این خاصیت باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی، پوسیدگی و سایش می‌شود.

  • مزایا: مزیت اصلی استفاده از استیل ضدزنگ این است که احتمال زنگ‌زدگی  این تیغه‌ها کمتر است. همچنین این تیغه‌ها نیاز به نگهداری کمتری دارند.
  • معایب: درست است که این چاقو از نظر مقاومت در برابر لکه برتری دارد، اما نسبت به دیگر چاقوها از نظر عملکرد کارایی زیادی ندارد.

استیل کربنی

این چاقوها چندان از کروم استفاده نمی‌کنند و اغلب شامل آلیاژهایی مانند منگنز و وانادیم هستند.

  • مزایا: فولادهای کربنی به دلیل قیمت مناسب شناخته‌شده هستند. به‌راحتی تیز می‌شوند و می‌توانند لبه‌های برجسته‌ای داشته باشند.
  • معایب: عیب اصلی آن حساسیت به لکه است. حتی با تعمیر و نگهداری، تیغه‌های استیل کربنی دچار تغییر شکلی به نام اکسیداسیون می‌شوند.

استیل با کربن بالا

این چاقوها دارای آلیاژهای فولاد ضدزنگ با درجه بالاتر هستند.

  • مزایا: محتوای کربن بالاتر امکان افزایش استحکام، حفظ لبه و توانایی برش را بدون از بین بردن مقاومت آن در برابر لکه‌ها فراهم می‌کند.
  • معایب: این نوع استیل‌ها گران‌تر از استیل‌های ضدزنگ و کربنی هستند.

سرامیک

تیغه‌های سرامیکی از سرامیک درست شده‌اند. عنصر زیرکونیوم پودرهای نرمی تولید می‌کند که سپس برای افزایش استحکام حرارت داده می‌شود. لبه‌های نازک این تیغه‌ها برای بریدن میوه‌ها و سبزیجات عالی است، اما برای برش دادن گوشت و غذاهای منجمد مناسب نیست.

  • مزایا: تیغه‌های سرامیکی زنگ نمی‌زند و هنگام برش دادن غذاهای اسیدی با آن‌ها واکنش نمی‌دهد. سرامیک در کنار کیفیت، بسیار سبک است.
  • معایب: پیشرفت تکنولوژی تیغه‌های سرامیکی را قوی‌تر و بادوام‌تر کرده است، اما تیغه‌های سرامیکی همچنان شکننده‌تر از همتایان خود هستند. تیز کردن این نوع تیغه‌ها به افراد حرفه‌ای نیاز دارد.

تیتانیوم

تیغه‌های تیتانیومی روی تعداد کمی از چاقوهای آشپزخانه یافت می‌شود. این تیغه جنس نرم‌تری نسبت به سایر جنس‌ها دارد.

  • مزایا: بزرگ‌ترین مزیت تیغه‌های تیتانیوم خنثی بودن آن است، به این معنی که هیچ واکنش شیمیایی با غذا نخواهد داشت. همچنین نسبت به استیل انعطاف‌پذیرتر است.
  • معایب: تیتانیوم گران‌تر از تیغه‌های دیگر است.

جنس دسته چاقو

بعد از فاکتور تیغه، مهم‌ترین قسمت خرید چاقوی آشپزخانه توجه به دسته آن است. البته علاوه بر جنس دسته، راحتی آن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا مهم نیست که جنس تیغه چقدر باکیفیت باشد، هنگام استفاده از چاقو باید با دسته چاقو، احساس راحتی بکنید.

دسته چوبی

دسته چوبی

مزایا: چوب، دسته بسیار رایج در چاقوهای آشپزخانه است و به دلیل ظاهر و احساس کلاسیک خود شناخته شده است. دسته چوبی می‌تواند روی دست‌ها به‌راحتی هر چه تمام قرار گیرد.

معایب: چوب علیرغم اینکه دسته کلاسیک است، نقاط منفی زیادی دارد. در درجه اول حساسیت آن به باکتری است. تمیز کردن و استریل کردن کامل دسته می‌تواند دشوار است، به همین دلیل است که اغلب، چاقوهای دسته چوبی را در رستوران‌ها نمی‌بینید. آن‌ها همچنین به ‌اندازه برخی دیگر از مواد بادوام نیستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

لمینت

لمینت

مزایا: به‌جای دسته‌های چوبی، دسته‌های لمینت از کامپوزیت‌های چوبی چندلایه با رزین پلاستیکی ساخته می‌شوند. این دسته از دستگیره‌ها به دلیل شباهت ظاهری و وزنی که به چوب‌ دارند، رایج‌تر هستند. تمیز کردن و مراقبت از آن‌ها بسیار ساده‌تر از چاقوهایی با دسته‌های چوبی است.

معایب: به اندازه دسته‌های چوبی سبک نیستند.

مصنوعی

مصنوعی

مزایا: دسته‌های مصنوعی را می‌توان به چندین دسته مختلف مانند پلی‌پروپیلن، فیبروکس، پلاستیک و سانتوپرن تقسیم کرد. این دسته‌ها از موادی که ساخته بشر هستند به عمل می‌آید. دسته‌های مصنوعی بسیار راحت‌تر از دسته‌های چوبی نگهداری می‌شوند، زیرا هیچ باکتری را جذب نمی‌کنند.

معایب: هنگامی‌که مواد مصنوعی در معرض دمای شدید قرار می‌گیرند، ممکن است شکننده‌تر و مستعد ترک شوند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نیز ممکن است این دسته‌ها را از بین ببرد.

استیل ضدزنگ

استیل ضدزنگ

مزایا: در بین تمام مواد دستگیره‌های موجود، استیل ضدزنگ بهداشتی‌ترین و آسان‌ترین دسته برای نگهداری است. بسیار بادوام است و براق به نظر می‌رسد.

معایب: در عین حال که دسته‌های مصنوعی خیلی سبک هستند، دسته‌های استیلی بسیار سنگین هستند. وزن آن، ممکن است تعادل چاقو را به سمت دسته تغییر دهد و باعث خستگی دست شود. برخی از شرکت‌ها برای حل این مشکل، داخل دسته چاقو را خالی کردند. موضوع دیگر این است که دسته استیلی در هنگام خیس بودن می‌تواند لغزنده باشد. البته برخی از طراحان، برجستگی‌هایی را به دسته اضافه کرده‌اند تا دسته اصطکاک بیشتر با دست داشته باشد و لیز نخورد.

لبه دندانه‌دار یا صاف

لبه دندانه‌دار یا صاف

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در خرید چاقو آشپزی این است که آیا تیغه چاقو باید صاف باشد یا دندانه‌دار؟ واقعیت این است که انتخاب نوع لبه بستگی به کاربرد چاقو دارد. اگر می‌خواهید فقط یک چاقو را برای آشپزخانه تهیه کنید، بهتر است لبه آن صاف باشد. این نوع چاقوها پرکاربردتر هستند. تیغه دندانه‌دار به اندازه تیغه‌های صاف کاربرد ندارند. دلیل ساده این است که مواد غذایی زیادی وجود ندارد که برای برش به حرکت اره‌ای نیاز باشد. نان و گوجه‌فرنگی بیشترین مواد غذایی هستند که نیاز به لبه دندانه‌دار دارند.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید ظروف پخت و پز

سخن پایانی

انتخاب و خرید چاقو برای آشپزی و انجام کارهای آشپزخانه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. قبل از خرید تا آنجا که ممکن است تحقیق کنید. در این مسیر هم به بودجه خودتان فکر کنید و هم اینکه از خودتان بپرسید چاقو را برای چه هدفی خریداری می‌کنید. امیدواریم این مقاله درک بهتری برای خرید چاقوی آشپزخانه برای شما فراهم کرده باشد. اولویت ما در فروشگاه نوینون ارائه سرویس‌های چاقو و انواع چاقوهای باکیفیت است که برای تجربه لذت آشپزی طراحی‌شده‌اند. مجموعه عظیمی از چاقوهای کاربردی را می‌توانید در فروشگاه ما ببینید.

سؤالات متداول

چاقوی سرآشپز چقدر دوام می‌آورد؟

اگر یک چاقوی باکیفیت بخرید و مراحل مناسب را برای تیز کردن، تمیز و خشک نگه‌داشتن آن دنبال ‌کنید، آن‌ها می‌توانند چندین دهه دوام داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *