ابزار و تجهیزات

نکات مهم خرید ظروف پخت و پز

نکات مهم در خرید ظروف پخت و پز

شاید یکی از رایج‌ترین سوالاتی که در هنگام خرید ظروف پخت‌وپز از ما پرسیده می‌شود این است که کدام ظرف برای آشپزخانه من مناسب است؟ کدام جنس را برای پخت‌وپز انتخاب کنم؟ شاید به جرأت بتوان گفت که هیچ پاسخ واحدی برای این سؤال وجود ندارد. اینکه چه ظرفی برای پخت‌وپز انتخاب کنید کاملاً بستگی به شما دارد. ما در این مطلب با راهنمای خرید ظروف پخت و پز نکات مهمی را که به هنگام خرید ظروف پخت و پز باید لحاظ کنید، گردآوری کرده‌ایم. قبل از خرید مجموعه ظروف آشپزی، مقاله ما را بخوانید و سپس متناسب با نیازتان ظروف مورد نظر را خریداری کنید. صرف‌نظر از اینکه یک ظروف پخت و پز را به شکل سرویس کامل خریداری می‌کنید یا به‌صورت جداگانه، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

جنس ظروف

اولین موردی که در هنگام خرید ظروف آشپزخانه به آن باید توجه کرد، مواد به کار رفته در تولید ظروف پخت‌وپز است.

ظروف چدن

ظروف چدن

چدن ماده‌ای است که به‌آرامی گرم می‌شود اما گرما را به‌خوبی حفظ می‌کند. در نتیجه استفاده از این ظروف برای پخت آهسته روی حرارت ملایم و همچنین سرخ‌کردن و تفت‌دادن مناسب است. بیشتر ظروف چدنی دارای نمای بیرونی لعابی و روکش داخلی نچسب هستند.

مزایای استفاده از ظروف چدنی:

  • حفظ حرارت بالا: هنگامی‌که یک ظرف چدنی داغ شود، حرارت خود را برای مدت طولانی‌تری نسبت به سایر فلزات حفظ می‌کند. ظروف چدنی برای پخت غذاهای دیرپز با حرارت کم گزینه عالی هستند.
  • به‌طور طبیعی نچسب: ظروف چدنی به‌صورت طبیعی دارای پوشش نچسب هستند که همین عامل آن را به گزینه‌ای عالی برای پخت‌وپز تبدیل می‌کند.
  • استفاده از یک ظرف چدنی، آهن (یک ماده معدنی ضروری) را به غذا منتقل کرده و آن را به منبعی مفید برای کمک به حفظ آهن در رژیم غذایی تبدیل می‌کند.
  • طول عمر بالا: چدن درصورتی‌که به‌درستی از آن مراقبت شود، طول عمر بسیار بالایی دارد.

ظروف پخت و  پز مس

ظروف پخت و  پز مس

مس رسانایی حرارتی عالی دارد. خرید ظروف پخت و پز از جنس مس قیمت بالا و دوام زیادی دارند. مس می‌تواند با غذاهای اسیدی، ماهی و گوشت واکنش دهد، بنابراین این ظروف معمولاً با قلع یا فولاد ضدزنگ پوشانده می‌شوند تا به‌عنوان یک مانع عمل کنند.

مزایا استفاده از ظروف مسی:

  • هدایت حرارتی: مس، رساناترین فلز در میان فلزات ظروف پخت و پز است
  • بهترین ظرف برای سرآشپزها: تابه‌های مسی واکنش حرارتی سریعی دارند. ظروف مس مدرن با استیل ضدزنگ روکش شده‌اند، بنابراین هیچ طعم اضافی را به غذای شما منتقل نمی‌کنند.
  • زیبایی: ظروف مسی دارای رنگ زیبا و روکش آینه‌ای چشمگیر هستند.

ظروف آلومینیوم سخت

ظروف آلومینیوم سخت

آلومینیوم آنودایز سخت به آلومینیومی اطلاق می‌شود که برای دوام بیشتر تحت فرآیند الکتروشیمیایی قرار گرفته است. این ظروف دارای رسانای گرمایی هستند و عملکرد بهتری نسبت به آلومینیوم استاندارد دارند. سطح این تابه‌ها با رنگ‌های خاکستری یا سیاه ساخته شده‌اند که از خرد شدن، ترک خوردن، پوسته‌شدن یا واکنش با غذاهای اسیدی جلوگیری می‌کنند. این تابه‌ها معمولاً قابل شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی نیستند. سطح آن‌ها در برابر چسبندگی مقاوم است. ظروف آنودایز سخت نسبتاً سبک‌وزن هستند و به‌سرعت گرم می‌شوند.

ظروف پخت و پز استیل ضدزنگ

ظروف پخت و پز استیل ضدزنگ

داشتن ظروفی با جنس استیل ضدزنگ در آشپزخانه ضروری است. اگر می‌خواهید غذایتان طعم طبیعی داشته باشد، استیل ضدزنگ بهترین ظروف پخت و پز است، زیرا پوشش شیمیایی ندارد و فلزی غیر متخلخل است که طعم‌ها را جذب نمی‌کند. این ظروف تقریبا یک عمر دوام داشته باشند، اما ممکن است گران‌قیمت باشند. هنگام پخت‌وپز در این ظروف غذا تمایل دارد به ته ظرف بچسبد، بنابراین ممکن است مجبور شوید از روغن بیشتری استفاده کنید. در این ظروف مس یا آلومینیوم اغلب در پایه تابه گنجانده می‌شود تا هدایت حرارتی را بهبود بخشد. ظرف استیل در ماشین ظرف‌شویی قابل شست‌وشو است و با غذا واکنش نشان نمی‌دهد.

مزایا ظروف استیل:

  • مقاوم در برابر خراش و فرورفتگی: از آنجایی که ظروف استیل ضدزنگ روکش نشده‌اند، بادوام هستند و در برابر آسیب مقاوم‌اند.
  • انتقال حرارت: استیل به‌خودی‌خود بهترین رسانای حرارتی نیست، اما ظروف پخت‌وپز استیل با کیفیت بالا با چندین لایه ساخته می‌شوند که معمولاً شامل آلومینیوم یا مس هستند که این فلزات خاصیت رسانای عالی گرما را به ظرف می‌دهند.
  • مقاومت در برابر حرارت بالا: ظروف استیل ضدزنگ می‌توانند حرارت بالا و دمای بالای فر را تحمل کنند. از ظروف استیل می‌توان برای تفت‌دادن، سرخ‌کردن و پخت انواع مواد غذایی استفاده کرد.
  • عدم واکنش با غذا: ازآنجایی‌که استیل ضدزنگ با موادی اسیدی مانند گوجه‌فرنگی واکنش نمی‌دهد بنابراین طعمی را از ظرف به غذا منتقل نمی‌کند.
  • نگهداری آسان: نگهداری از این ظروف آشپزی آسان است مقاومت بالایی در برابر استفاده روزانه دارد و به‌راحتی تمیز می‌شود. حتی ممکن است برخی از ظروف استیل بسته به نوع ساخت، قابل شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی باشند.

نوع روکش‌های ظرف

روکش‌های به کار رفته در بیرون و داخل ظرف عمدتاً به دو شکل لعابی و نچسب است.

روکش لعابی

روکش لعابی

این پوشش معمولاً روی تابه‌های آلومینیومی، چدنی و فولادی اعمال می‌شود. قیمت آن با توجه به فلز به‌کاررفته در ساخت ظرف متفاوت است. تابه‌های لعابی معمولاً به‌راحتی خراشیده می‌شوند یا با غذا واکنش نشان می‌دهند. توزیع گرما در این روکش‌ها گاهی اوقات مشکل‌ساز است. به‌طور مثال اگر روکش خیلی نازک باشد، ممکن است غذا بچسبد و بسوزد.

روکش نچسب

روکش نچسب

تابه‌های نچسب برای کسانی که تازه شروع به پختن غذا کرده‌اند، عالی است. بسیاری از تولیدکنندگان فرمول‌ها و روش‌های منحصربه‌فردی برای ساخت پوشش‌های نچسب دارند. ظروف نچسب به شما این امکان را می‌دهند که بدون چربی و روغن وعده‌های غذایی سالم‌تر بپزید. روی بسیاری از ظروف مختلف، از جمله تابه‌های آلومینیومی، چدنی و فولادی ضدزنگ، پوشش نچسب خواهید دید.

مزایای استفاده از روکش نچسب:

  • استفاده آسان: ظروف نچسب به دلیل پوشش نچسب آ‌ن‌ها ‌که اجازه می‌دهد غذا به‌راحتی از ظرف جدا شود، ساده‌ترین مواد برای استفاده هستند. این بدان معناست که می‌توانید در حین پخت‌وپز روغن کمتری مصرف کنید و برای تمیز کردن ظروف نچسب مجبور به سابیدن آن‌ها نخواهید بود. کسانی که به‌تازگی وارد آشپزی می‌شوند، ظروف نچسب را گزینه‌ای عالی و کم‌هزینه می‌دانند.
  • تمیز کردن آسان: مواد غذایی با حداقل شست‌وشو، به‌راحتی از روی ظروف نچسب شسته می‌شوند.
  • پخت‌وپز کم‌چرب: سطح نچسب اجازه می‌دهد تا غذا بدون روغن، چربی یا کره برای وعده‌های غذایی سالم‌تر پخته شود.
  • مناسب برای غذاهای چسبنده و سخت: برخی از غذاها به چسبیدن و سوختن معروف هستند. از پنکیک گرفته تا تخم‌مرغ سرخ‌شده، برای پخت این غذاها باید از روکش نچسب استفاده کرد.

معایب استفاده از روکش نچسب:

  • گزینه‌های ارزان‌قیمت ممکن است دوام بالایی نداشته باشند. ظروف نچسب می‌توانند به‌سرعت از بین بروند و روکش‌های ارزان‌تر ممکن است پوسته‌پوسته شوند و طول عمر ظرف را کاهش دهند.
  • پوشش‌های نچسب برای پخت با حرارت بالا مانند سرخ کردن یا کباب کردن کاربرد ندارند، زیرا پوشش را از بین می‌برند.
  • حساسیت به پاک‌کننده‌های قوی: از استفاده از قاشق و کف‌گیر فلزی، پدهای زبر و پاک‌کننده‌های ساینده روی ظروف نچسب خودداری کنید، زیرا می‌توانند پوشش را خراش داده و طول عمر ظرف را کاهش دهند.

اندازه و وزن

اندازه‌های ظروف با قطر اندازه‌گیری می‌شوند. کوچک‌ترین آن‌ها در اکثر مجموعه‌ها معمولا ۱۴ سانتی‌متر است. ظرفیت و اندازه متداول‌ ظروف عبارت است از:

  • ظرف شیر با قطر ۱۴ سانتی‌متر: گنجایش حدود ۰.۹ لیتر
  • قابلمه کوچک ۱۴ سانتی‌متری: گنجایش یک لیتر
  • قابلمه ۱۶ سانتی‌متری: گنجایش ۱.۵ لیتر
  • قابلمه، ۱۸ سانتی‌متر: گنجایش ۲ لیتر

قیمت ظروف پخت و پز

قیمت ظروف پخت و پز

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در راهنمای خرید ظروف پخت و پز قیمت آن‌ها است. به دلیل تنوع بالای این ظروف، گزینه‌های بسیاری با قیمت‌های مختلف در دسترس شما قرار دارد. هزینه ظروف خریداری‌شده باید متناسب با کیفیت ظروف باشد. البته این به معنی آن نیست که همیشه باید گران‌ترین قابلمه‌ها و تابه‌های موجود در بازار را بخرید. بلکه باید بهترین کیفیت ممکن را متناسب با هزینه که صرف می‌کنید، خریداری کنید. بنابراین بهتر است ابتدا بودجه مشخصی را در نظر بگیرید و با توجه به آن بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید.

کیفیت ساخت ظروف پخت و پز

کیفیت تقریباً همیشه متناسب با هزینه است. ظروف آشپزی مناسب و روزمره، اگر به‌درستی از آن مراقبت شود، برای مدت طولانی دوام خواهند آورد. برخی از قابلمه‌ها و تابه‌ها دارای دسته‌های ساخته‌شده از مواد مختلف هستند. اگر چیزی می‌خواهید که بتوانید روی اجاق گاز و در فر از آن استفاده کنید، باید ظرفی را پیدا کنید که دسته‌های مناسب فر و مقاوم در برابر حرارت داشته باشد.

درپوش سرویس پخت و پز

هنگام خرید ظروف پخت و پز معمولاً درپوش‌ها نادیده گرفته می‌شوند. جنس درپوش‌ها نیز اهمیت بالایی دارند. درپوشی که انتخاب می‌کنید، شیشه‌ای هستند یا فولادی؟ درپوش شیشه‌ای به شما این امکان را می‌دهد که در طول فرآیند پخت‌وپز ببینید در قابلمه چه می‌گذرد. از طرفی این درپوش‌ها ریسک شکستن دارند، بنابراین باید به ترجیحات خود توجه کنید.

قابلیت شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی

قابلیت شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی

ظروف با دستگیره‌های پلاستیکی یا استیل ضدزنگ، قابل شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی هستند، اما بیشتر ظروف دستگیره‌های چوبی قابلیت شستشو ندارند. همچنین برخی از مواد با فشار آب یا شوینده‌های ماشین ظرفشویی خراشیده می‌شوند. در حالت کلی، سعی کنید ظروف پخت‌وپز را به‌طور کامل در ماشین ظرف‌شویی نشویید، زیرا انجام این کار می‌تواند به‌طور چشمگیری طول عمر آن‌ها را کاهش دهد. بیشتر ظروف به یک آبکشی سریع، خیساندن یا یک اسکراب ملایم نیاز دارند.

ظروف ایمن در فر

ظروف چندمنظوره با قابلیت ‌استفاده در فر، باعث صرفه‌جویی در زمان و فضای ذخیره‌سازی می‌شود. بررسی کنید که دسته‌های ظروف با فر سازگار باشد و همچنین نقطه ذوب بالایی داشته باشند تا در فرایند پخت در فر دچار آسیب نشوند.

دستگیره‌ ظروف

دستگیره‌ها باید به‌اندازه کافی بلند و ضخیم باشند تا تعادل ظرف را حفظ کنند و وزن زیادی را ظرف تحمیل نکنند. همچنین بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که دستگیره‌های نسوز، عایق و مقاوم در برابر حرارت دارند تا کار کردن با ظروف را برای شما آسان‌تر کنند. 

نکات نهایی

  • سعی کنید از قرار دادن ظروف داغ در آب سرد یا ریختن آب سرد در آن خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث تاب برداشتن پایه تابه شود. همیشه بهتر است ظرف را قبل از شستن در آب گرم و صابون بگذارید تا خنک شود.
  • هنگام تمیز کردن تابه‌های نچسب دقت ویژه‌ای داشته باشید و از استفاده از پدهای تمیزکننده، پشم فولادی یا مواد ساینده خودداری کنید و از برس‌ها یا پدهای نرم کمک بگیرید.
  • اطمینان حاصل کنید که تابه‌ها و درپوش‌ها قبل از قرار دادن در کمد، کاملاً خشک‌ باشند. زیرا آب راکد می‌تواند جمع شود و شروع به فاسد‌شدن کند. همچنین ظروف مرطوب ممکن است شروع به زنگ زدن کنند.

جمع‌بندی

انتخاب ظرف مناسب بستگی به گزینه‌های مصرفی شما دارد. اگر ترجیح می‌دهید هنگام پخت‌وپز از روغن کمتری استفاده کنید یا از تمیز کردن غذای سوخته روی قابلمه‌ها بیزارید، ظروف نچسب بهترین گزینه هستند. اگر دوست دارید که استیک سرخ کنید، استیل ضدزنگ بهترین گزینه است. ما در این مقاله نکات مهم خرید ظروف پخت و پز آشپزخانه را بررسی کردیم. شما کدام ظروف را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

سؤالات متداول

بهترین ظرف برای پخت و پز از چه جنسی است؟

ازآنجایی‌که ظروف نچسب روغن کمتری مصرف می‌کنند، این ظروف جز بهترین ظروف آشپزخانه محسوب می‌شوند. همچنین ظروف استیل به دلیل مقاومت در برابر واکنش‌ها، انتخاب ایمن و مناسبی برای پخت و پز روزمره به شمار می‌روند.

بهترین جایگزین برای ظروف نچسب کدام است؟

ظروف چدن بدون روکش به‌طور طبیعی نچسب هستند؛ بنابراین بهترین جایگزین برای ظروف نچسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *