ابزار و تجهیزات

راهنمای خرید بهترین کابل شارژ

راهنمای خرید بهترین کابل شارژ

اگرچه ممکن است تعجب‌آور به نظر برسد، اما داده‌های سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد حدود ۱.۴ میلیارد گوشی هوشمند به فروش رفته است. همه ما حداقل روزی یک‌بار گوشی همراه خودمان را به شارژر وصل می‌کنیم. برخی از ما، در طول روز، ممکن است بارها و بارها از کابل USB استفاده کنیم، پس کابل شارژی که استفاده می‌کنیم، باید کیفیت بالایی داشته باشد. بدیهی است که انتخاب کابل شارژ مناسب از میان کابل‌های موجود در بازار، می‌تواند سردرگم کننده باشد و ما را با چالش‌های مختلفی روبه‌رو کند. واقعیت این است که هر کابل شارژی لزوماً با گوشی شما سازگار نیست. بنابراین، مهم است بدانید کدام‌یک از کابل‌ها با مدل گوشی یا دستگاه شما سازگار است. اگر در مورد انتخاب کابل شارژ مردد هستید، در این مقاله، نکاتی را که برای خرید کابل شارژ باید مورد توجه قرار دهیم، بررسی می‌کنیم. پس با راهنمای خرید کابل شارژ با ما همراه باشید.

انواع کابل شارژ

انواع کابل شارژ

یکی از دلیلی که مردم در مورد انتخاب کابل‌های شارژ مناسب دچار سردرگمی می‌شوند، این است که تعداد گزینه‌های موجود در بازار کم نیستند. این نوع کابل‌های شارژ عبارت‌اند از:

کابل USB-A

کابل‌های شارژ USB-A بیشتر برای رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود. این نوع کابل شارژ، دارای کانکتور مستطیلی شکل هستند. قسمت دیگر کابل را می‌توان به هر دستگاه دیگری ( مانند گوشی، پاور بانک و غیره) متصل کرد. این نوع کابل‌ها جز کانکتورهای بسیار رایج در بازار هستند.

کابل USB-B

کابل‌های USB نوع B معمولاً برای دستگاه‌هایی مانند چاپگر، اسکنر، هارددیسک و موارد مشابه استفاده می‌شوند. این کابل‌ها، معمولا با کانکتور مربعی شکل و زاویه‌دارشان مشخص می‌شوند. معمولاً سر دیگر کابل شارژ USB-B کانکتورهای نوع A یا C است تا دستگاه مورد نظر را به دستگاه دیگری مانند کامپیوتر متصل ‌کند. با توسعه صنعت فناوری، شارژهای نوع  B، در حال خارج‌شدن از صحنه لوازم الکترونیکی مصرفی هستند.

کابل‌های USB-Mini

این نوع کابل‌ها، در سال‌های قبل، در صنعت فناوری، برای شارژ دستگاه‌های کوچک‌تر مانند دوربین‌های دیجیتال، پخش‌کننده‌های MP3 player انقلابی ایجاد کردند. اما با پیشرفت تکنولوژی نسل این نوع کابل‌ها منقرض شد. یکی از دلایل حذف این نوع کابل‌ها کیفیت پایین آن و کوتاه بودن طول عمر آن بود.

کابل شارژ میکرو USB

شارژرهای میکرو USB یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌های شارژ مورد استفاده در دنیا هستند، زیرا بسیاری از تلفن‌ها (عمدتاً مدل‌های قدیمی‌تر) از این نوع کابل استفاده می‌کنند. یکی از دلایل محبوبیت این نوع کابل‌ها، به دلیل کوچک بودن آن و برتری این کابل نسبت به کابل شارژهای دیگر است.

کابل USB-C

نوع نسبتاً جدیدی از کابل‌ها، کابل تایپ c است. این نوع کابل‌ها یکی از محبوب‌ترین کابل شارژ موجود در بازار هستند، به‌طوری‌که بسیاری از سازندگان تلفن، آن را به‌عنوان پورت استاندارد دستگاه‌های خود در نظر می‌گیرند. یکی از دلایل محبوبیت آن‌ها، این است که کابل‌های USB-C انتقال داده با سرعت بالا و جریان انرژی بیشتر را امکان‌پذیر کرده‌اند. بنابراین فرصت شارژ سریع‌تر را فراهم می‌کنند. انواع کابل‌های USB-C را می‌توانید در سایت فروشگاه نوینون خریداری کنید.

کابل شارژر لایتنینگ

این نوع کابل شارژ، تا حدودی منحصربه‌فرد است. زیرا در حال حاضر متعلق به محصولات شرکت اپل است. از زمان عرضه آیفون ۵ در سال ۲۰۱۲، کانکتورهای لایتنینگ به ابزار استاندارد شارژ گوشی‌های هوشمند این شرکت تبدیل شدند.

نکات مهم در خرید کابل شارژ

نکات مهم در خرید کابل شارژ

نکاتی که در راهنمای خرید کابل شارژ باید در نظر بگیریم عبارت‌اند از:

 سازگاری دستگاه

 اولین نکته در راهنمای خرید کابل شارژ، انتخاب کابلی است که با دستگاه شما سازگار باشد. قبل از خرید کابل، ابتدا دستگاه‌ها و سوکت شارژ خود را بررسی کنید. رایج‌ترین انواع کانکتورها عبارت‌اند از Type-A، Type-B، Type-C و لایتنینگ.

قدرت شارژ

اگر قصد دارید از کابل  USB برای شارژ دستگاه‌هایی مانند گوشی یا لپ‌تاپ خود استفاده کنید، مطمئن شوید که این کابل توانایی انتقال انرژی کافی را دارد. مشخصات دستگاه‌های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید کابلی که انتخاب می‌کنید دارای قابلیت‌های لازم برای انتقال برق است. کابل شارژر ۶۰ وات رایج‌ترین کابل مورد استفاده در این زمینه است. البته کابل‌های مدرن اغلب از Power Delivery یا PD استفاده می‌کنند، فناوری که امکان شارژ سریع‌تر تا ۲۴۰ وات را فراهم می‌کند.

سرعت انتقال داده

سرعت انتقال داده

کابل‌های USB با سرعت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. امروزه بیشتر افراد از دوربین گوشی خود برای ثبت بهترین لحظات زندگی خود استفاده می‌کنند. با کاهش ظرفیت حافظه گوشی، افراد ترجیح می‌دهند که عکس‌ها و فیلم‌های ثبت‌شده در گوشی را به دستگاه‌های دیگری مانند لپ‌تاپ منتقل و سپس ذخیره کنند. بنابراین در این حالت سرعت انتقال داده اهمیت بسیار زیادی دارد. کابل‌های شارژ ابزاری برای انتقال داده از دستگاهی به دستگاه دیگر است. در سال‌های اخیر کابل‌های داده مانند HDMI با USB جایگزین شده‌اند.

 طول کابل

طول کابل یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای خرید کابل شارژ است. کابل شارژی را که انتخاب می‌کنید، باید طول مناسبی داشته باشد تا زمانی که از پریز برق دور هستید، بتوانید به‌راحتی از دستگاه خود استفاده کنید. طول یک تا دو متر برای کابل انتخابی طول مناسبی است. در حالت کلی، کابل‌های کوتاه‌تر در رسیدن دستگاه به پریز برق یا پورت USB مشکل ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر، کابل‌هایی که بیش‌ازحد طولانی هستند، انتخاب‌ خوبی نیستند، زیرا از نظر تجربی ثابت‌ شده است که میزان زمان مورد نیاز برای شارژ با کابل‌های طولانی، بیشتر است.

 دوام کابل شارژ

هر چقدر وسایل الکترونیکی ما بیشتر کار کنند و طول عمر بیشتری داشته باشند، آسیب کمتری به سیاره زمین وارد می‌کنند. یک کابل USB با کیفیت خوب باید از مواد بادوام ساخته ‌شده و ساختار محکمی داشته باشد. کابل‌هایی را خریداری کنید که از عناصر باکیفیت ساخته‌شده‌اند تا اطمینان حاصل کنید که می‌توانند در برابر استفاده مکرر مقاومت کنند. در مورد جنس کابل به‌جای عایق لاستیکی، پلی‌پروپیلن بادوام با الیاف کولار را انتخاب کنید تا مطمئن شوید کابل دارای استحکام بالایی است. چنین کابل‌هایی خم نمی‌شوند و نمی‌شکنند.

ضخامت کابل

یکی دیگر از جنبه‌های مهم دیگر که در انتخاب کابل باید به آن توجه کرد، ضخامت کابل است. اینکه کابل چقدر ضخامت دارد، برای تعیین مدت دوام آن اهمیت بسیار زیادی دارد. کابل‌های ارزان‌قیمت اغلب از سیم‌های بسیار نازک برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها استفاده می‌کنند؛ که باعث می‌شود در مدت‌زمان کوتاهی سیم کابل بشکند. توصیه می‌کنیم که کابل‌های USB را با سیم‌های خارجی ضخیم‌تر به‌جای کابل‌های باریک انتخاب کنید. چرا که سیم‌های ضخیم‌تر جریان بیشتری از انرژی را از کابل عبور می‌دهند و باعث می‌شوند گوشی هوشمند سریع‌تر شارژ شود. انتقال سریع‌تر اطلاعات نیز با کابل‌های ضخیم‌تر امکان‌پذیر است. از طرف دیگر کابل‌های باریک در هنگام شارژ، زودتر گرم می‌شوند و بازده شارژ و انتقال داده کمتری دارند.

سرعت شارژ

سرعت شارژ کابل‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، کابل‌های USB معمولی حدود ۲.۵ ولت جریان به باتری می‌فرستند، درحالی‌که کابل‌های شارژ سریع، بسته به برند و مدل گوشی هوشمند، حدود ۵ ولت، ۹ ولت یا ۱۲ ولت جریان را ارسال می‌کنند.

دو عامل برای درک این فاکتور عبارت‌اند از:

  • ولتاژ: یک شارژر خوب ولتاژی را ارائه می‌دهد که با گوشی هوشمند سازگار است. قبلاً بیشتر شارژرها ۵ ولت بودند، فناوری جدیدتر مانند کوالکام ولتاژ ۹ تا ۱۲ ولت را ارائه می‌دهد.
  • آمپر: هرچه آمپر شارژر بیشتر باشد، گوشی سریع‌تر شارژ می‌شود. هنگامی‌که به دنبال خرید شارژر هستید، کابل‌هایی را انتخاب کنید که دارای آمپر 2A هستند.

ضمانت و گارانتی

اگر قصد دارید بر روی کالایی با عمر طولانی سرمایه‌گذاری کنید، به دنبال برندهایی باشید که گارانتی یا گزینه ضمانت محصول را دارند.

 قیمت کابل شارژ

 قیمت کابل شارژ

هنگام خرید کابل، قیمت کابل شارژ یک فاکتور اساسی است که باید آن را در نظر بگیرید. کابل‌های USB معمولاً گران نیستند. بااین‌حال، با توجه به عواملی مانند طول، نام تجاری، کیفیت، دوام و ضخامت، قیمت‌ها می‌تواند افزایش یابد. قاعده کلی این است که هر چه قیمت بالاتر باشد، کیفیت کابل بالاتر است. کابلی را انتخاب کنید که ویژگی‌ها و مشخصات مورد نیاز شما را با قیمتی که می‌توانید بپردازید، ارائه دهد. در این مورد تعادل بین قیمت و کیفیت را در نظر داشته باشید. به یاد داشته باشید، احتمال شکستن کابل‌های ارزان‌قیمت بیشتر است. هرچقدر وسایل الکترونیکی شما بیشتر دوام بیاورند، آسیب کمتری به کره زمین می‌رسد.

برند و نام تجاری

کابلی را انتخاب کنید که توسط برندهای معتبر ساخته‌شده باشند، حتی اگر هزینه بیشتری نسبت به همتایان خود داشته باشند. فروشگاه نوینون، مجموعه‌ای از کابل‌های باکیفیت با برندهای معتبر ارائه می‌دهد که حداکثر سازگار با گوشی هوشمند شما را داراست.

 پایداری

وسایل الکترونیکی، در گذر زمان و در بازه زمانی طولانی‌مدت، بر تغییرات آب و هوایی تأثیر می‌گذارند، زیرا باعث افزایش کربن دی ‌اکسید می‌شوند. همچنین می‌توانند باعث آسیب‌های زیست‌محیطی مانند جنگل‌زدایی ناشی از استخراج فلزات و زباله‌های الکترونیکی شوند.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید پاوربانک

سخن پایانی

شارژرهای مدرن، ابزارهای چندمنظوره هستند که معمولاً شامل یک دوشاخه برق و یک کابل USB است که قابلیت جدا شدن از هم را دارند. این کابل‌ها دارای ساختار ماژولار هستند. به این معنی که می‌توانید از همان کابل شارژ برای مقاصد دیگر نیز استفاده کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید گوشی خود را به لپ‌تاپ یا دستگاه‌های دیگر وصل کنید. انتخاب یک کابل USB باکیفیت می‌تواند بر عملکرد گوشی شما نیز اثرگذار باشد.

هنگام انتخاب کابل، تمام فاکتورهای ذکرشده در مقاله و همچنین نیازهای واقعی خود را در نظر بگیرید تا محصولی را انتخاب کنید که انتظارات شما را برآورده کند. اگر به کابل شارژ گوشی نیاز دارید، محصولات موجود در فروشگاه آنلاین نوینون را بررسی کنید، جایی که می‌توانید کابل‌های باکیفیت بالا را با بهترین قیمت ممکن خریداری کنید. امیدواریم با ارائه راهنمای خرید کابل شارژ توانسته باشیم تا به شما کمک کنیم تا بهترین کابل‌های شارژ متناسب با دستگاه خود را انتخاب کنید.

سؤالات متداول

آیا کابل شارژ با کابل USB یکی است؟

برخی از کابل‌های شارژ، کابل مناسب برای انتقال داده نیستند. این کابل‌ها فقط برای شارژ گوشی ساخته‌شده‌اند و سیم‌هایی برای انتقال داده را در خود ندارند. به این کابل‌های USB شارژر می‌گویند و با رنگ یا نماد متفاوتی قابل‌شناسایی هستند؛ اما می‌توان گفت، اکثر کابل‌های USB می‌توانند هم شارژ و هم کابل انتقال داده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *