گجت ها

آشنایی با تفاوت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

آشنایی با تفاوت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

ساعت‌های هوشمند و مچ‌بندهای هوشمند را می‌توانید مانند ساعت‌های مچی سنتی، دور مچ دست ببندید. ساعت‌های هوشمند، به شما این امکان را می‌دهند تا به اعلان‌هایی مانند پیام‌های متنی، ایمیل،‌ شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های مرتبط با ردیابی سلامتی دسترسی داشته باشید. این ساعت‌ها همچنین امکان پاسخگویی و رد تماس تلفنی را به شما می‌دهند. از طرف دیگر، مچ‌بندهای هوشمند، داده‌های مربوط به تناسب اندام را نمایش می‌دهند. مچ‌بندها مواردی مانند ضربان قلب، سطح استرس، اکسیژن خون، تعداد قدم‌ها، خواب و موارد دیگر را ردیابی می‌کند. در این مقاله در مورد تفاوت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کاربردهای ساعت هوشمند و بند هوشمند

کاربردهای ساعت هوشمند و بند هوشمند

زمان، مکان و تعداد دفعات استفاده از یک ابزار، تعیین می‌کند که از بین دو دستگاه متفاوت، کدام یک را خریداری کنید. ساعت هوشمند از نظر طراحی شبیه به یک ساعت معمولی هستند. این ساعت‌ها برای استفاده روزانه مناسب هستند. برخی از آن‌ها دارای بندهای جداشدنی از جنس استیل، چرم، سیلیکون و غیره هستند که می‌توانید هر کدام از بندها را برای موقعیت‌های متفاوت استفاده کنید. به عنوان مثال بند سیلیکونی برای موقعیت گردش در طبیعت و بند چرم برای محیط کاری یا رسمی طراحی شده است. بند مچ‌بندها بیشتر از جنس سیلیکون ساخته‌شده‌اند و در ورزش یا فعالیت‌های تفریحی بهترین عملکرد را دارند. به‌عبارت‌دیگر مچ‌بندهای هوشمند برای استفاده در تمام موقعیت‌های یک روز مناسب نیستند، آن‌ها فقط برای برخی موقعیت‌ها مانند ورزش مناسب هستند.

عمر باتری ساعت و بند هوشمند

عمر باتری یک عامل تعیین‌کننده در هنگام خرید یک وسیله دیجیتال است. برخی از ما تصور می‌کنیم که چون ساعت‌های هوشمند بزرگ‌تر و قدرت پردازش بهتری دارند، پس باتری آن‌ها شارژ بیشتری نگه می‌دارد. درست است که ساعت‌های هوشمند اندازه و ظرفیت باتری بزرگ‌تری دارند. اما این ساعت‌ها به دلیل ویژگی‌های پیچیده مختلف و سنسورهای متنوع، نمایشگرهای رنگی بزرگ و فعالیت‌های پیچیده سیستم‌عامل آن، معمولاً عمر باتری کوتاه‌تری دارند.

ساعت‌های هوشمند برای تماس، پیامک و بررسی اعلان‌ها استفاده می‌شوند، بنابراین باتری خود را سریع‌تر خالی می‌کنند. پس از یک روز کامل بعد از استفاده از آن‌ها، معمولاً باید ساعت هوشمند را شارژ کنید. در مقایسه، مچ‌بندهای هوشمند می‌توانند با یک‌بار شارژ به مدت سه تا پنج روز کار کنند. در برخی موارد، عمر باتری مچ‌بند هوشمند می‌تواند تا یک هفته یا بیشتر نیز افزایش یابد. البته در سال‌های اخیر برندهای بسیاری سعی کرده‌اند تا ساعت‌هایی با عمر باتری بالاتر به بازار عرضه کنند.

اندازه بند و ساعت هوشمند

در هنگام خرید ساعت هوشمند و بند هوشمند اندازه و وزن آن‌ها نقش مهمی دارد. بندهای هوشمند اغلب سبک‌تر و باریک‌تر هستند که استفاده از آن‌ها را راحت‌تر می‌کند. بسیاری از ساعت‌های هوشمند صفحه‌نمایش بزرگ بیشتر از ۱.۵ تا ۲  اینچی دارند، درحالی‌که اندازه مچ‌بند هوشمند، بسیار نازک در حدود ۱۰ میلی‌متر است.

ردیابی تناسب‌اندام

ردیابی تناسب‌اندام

بسیاری از خریداران، مچ‌بند هوشمند را برای دستیابی به اهداف سلامتی خود یا نظارت مداوم بر شرایط حساس خود انتخاب می‌کنند. مچ‌بندهای پیشرفته‌تر، به‌عنوان یک دستگاه‌ پزشکی ناظر بر شرایط قلبی یا فعالیت مغز فرد عمل می‌کند. برخی از مچ‌بندها می‌توانند تشنج‌های صرع را نیز کنترل ‌کند.

کیفیت ساعت و بندهای هوشمند

کیفیت ساعت و بندهای هوشمند

در سال‌های اخیر، هم ساعت‌های هوشمند و هم مچ‌بندهای هوشمند از نظر کیفیت، پیشرفت زیادی کرده‌اند. هرچند که کیفیت مچ‌بندهای هوشمند، به‌سرعت در حال پیشرفت بوده، اما به دلیل تمرکز درصد بیشتر از بازار، بر ساعت‌های هوشمند، ممکن است کیفیت ساعت‌های هوشمند عرضه‌شده در بازار بیشتر از کیفیت مچ‌بندها در نظر گرفته شود. هر دو دستگاه از مواد بسیار بادوام مانند تیتانیوم، استیل یا سیلیکون ساخته می‌شوند.

تفاوت ساعت هوشمند و بند هوشمند از نظر راحتی

راحتی در انتخاب ساعت‌های هوشمند و مچ‌بندهای هوشمند اغلب به ترجیحات شخصی بستگی دارد. مچ‌بندهای هوشمند، اغلب تنوع کمتری دارند و بند آن‌ها معمولا از جنس سیلیکون طراحی شده است. درحالی‌که ساعت‌های هوشمند دارای بند از جنس‌های مختلفی است که ممکن است مچ دست را سنگین کند. در حالت کلی، مچ‌بندها نسبت به ساعت‌های هوشمند راحتی بیشتری برای کاربر دارند و سبک‌تر هستند

برنامه‌های نرم‌افزاری ساعت و مچ بند هوشمند

اکثر ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند به وای‌فای و بلوتوث متصل می‌شوند تا بتوان آن‌ها را با هدفون و گوشی موبایل همگام‌سازی کرد. ساعت‌های هوشمند دارای ده‌ها برنامه نرم‌افزاری است که کاربر می‌تواند استفاده کند درصورتی‌که مچ‌بندها معمولا قابلیت و برنامه‌های نرم‌افزاری محدودتری دارند.

امکان تعامل و ارتباط

امکان تعامل و ارتباط

امکان ارتباط و تعامل، یکی دیگر از تفاوت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند است. از آنجایی که ساعت‌های هوشمند سیستم‌عامل و ویژگی‌های پیچیده‌تری دارند، به‌علاوه این واقعیت که صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بهتری دارند، امکان تعامل بهتری نسبت به مچ‌بندهای هوشمند دارند. ساعت‌های هوشمند مانند یک گوشی هوشمند می‌توانند به‌طور مستقل کار کنند. می‌توانید پیام‌های دریافتی خود را مستقیماً در ساعت هوشمند ببینید و به آن‌ها پاسخ دهید. همچنین اگر ساعت هوشمند شما مجهز به سیم‌کارت باشد، می‌توانید تماس تلفنی برقرار کنید. برخی از ساعت‌های هوشمند دارای بلندگو هستند و به شما این امکان را می‌دهند تا هنگام ورزش موسیقی پخش کنید. قابلیت‌های ذکر شده در مچ‌بندهای هوشمند محدودتر است.

قیمت ساعت هوشمند و بند هوشمند

طیف وسیعی از ساعت‌ها و بندهای هوشمند در بازار به چشم می‌خورد و برندهای مختلف سعی می‌کنند تا محصولات خود را با ویژگی‌ها و قیمت‌های رقابتی به بازار عرضه کنند. قیمت‌ ساعت هوشمند و مچ‌بندهای هوشمند، معمولاً به کیفیت و برند سازنده آن‌ها بستگی دارد. هرچه یک گجت ویژگی‌ها و فناوری‌های بیشتری داشته باشد و سنسورهای بیشتری در آن به کار رفته باشد، معمولا قیمت آن افزایش می‌یابد. به‌طور کلی قیمت ساعت‌های هوشمند از قیمت مچ‌بندهای هوشمند بالاتر است. اگر بودجه محدودتری دارید، می‌توانید به سراغ بندهای هوشمند بروید. البته برخی از برندها ینوپا سعی کرده‌اند تا با عرضه ساعت‌های مقرون‌به‌صرفه این تفاوت قیمت را کاهش دهند.

مزایای ساعت هوشمند

مزایای ساعت هوشمند

ساعت‌های هوشمند برخی ویژگی‌های خاص دارند که آن‌ها را منحصربه‌فرد می‌کند. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • پرکاربرد بودن: اکثر ساعت‌های هوشمند دارای برنامه‌های نرم‌افزاری مختلفی هستند که به شما این فرصت را می‌دهد تا از آن برای اهداف مختلف استفاده کنید. از نمایش اعلان‌ها گرفته تا پاسخ‌گویی به تماس‌ها و پاسخ‌دادن به پیامک‌ها و ایمیل‌ها. ساعت هوشمند می‌تواند همه این کارها را انجام دهد. به‌گونه‌ای که در برخی موارد می‌توانید از ساعت هوشمندتان به‌عنوان یک دستگاه مستقل استفاده کنید.
  •  صفحه‌نمایش بزرگ‌تر: ساعت‌های هوشمند، نمایشگر بزرگ‌تر و وضوح بهتری دارند. با توجه به‌اندازه کوچک ساعت‌های هوشمند نسبت به گوشی هوشمند، وضوح تصویر اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه باید بتوانید برنامه‌های مختلف را در اندازه کوچک ببینید و با آن‌ها کار کنید.
  • امکان نصب برنامه: بسیاری از ساعت‌های هوشمند موجود در بازار دارای  فروشگاه هستند تا برنامه و نرم‌افزار دلخواه خودتان را روی ساعت هوشمند نصب کنید.

اگر به ساعت هوشمند علاقه دارید، راهنمای خرید ساعت هوشمند را بخوانید.

مزایای مچ بند هوشمند

مزایای مچ بند هوشمند

مچ‌بندهای هوشمند در مقایسه با ساعت‌های هوشمند امکانات کمتری دارند؛ اما این ابزارها نیز به‌نوبه خود دارای مزایای منحصربه‌فردی هستند که در ادامه بیان شده‌اند.

  •  ساختار جمع‌وجور: بسیاری از مردم تمایلی به طراحی حجیم و سنگین ساعت‌های هوشمند ندارند. برای این افراد مچ‌بندهای هوشمند باریک اندازه صفحه‌نمایش کوچک، شیک‌تر به نظر می‌رسد. از آنجایی که مچ‌بندها سبک‌تر هستند، احساس راحتی بیشتری برای کاربر دارند.
  • عمر باتری: باتری در بسیاری از مچ‌بندها به‌راحتی می‌توانند یک هفته کامل و بیش از آن دوام بیاورند. یکی از مهم‌ترین دلایل، این است که اندازه صفحه‌نمایش آن‌ها کوچک‌تر است و دلیل دیگر آن وضوح کمتر مچ‌بندهای هوشمند است.
  • قیمت به‌صرفه: قیمت مچ‌بندهای هوشمند پریمیوم نیز از قیمت یک ساعت هوشمند میان‌رده پایین‌تر است. افرادی که بودجه کمی دارند و هم‌زمان می‌خواهند تناسب‌اندام داشته باشند، می‌توانند مچ‌بند هوشمند را به‌جای ساعت هوشمند انتخاب کنند.

سخن پایانی

هم ساعت هوشمند و هم بند هوشمند، با توجه به ویژگی متفاوت آن‌ها، اهداف و کاربردهای متفاوتی دارند. اینکه کدام‌یک از این ابزارها را انتخاب کنید، به اولویت و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر تمرکز شما روی سلامتی و تناسب اندام است، مچ‌بند هوشمند، انتخاب مناسب‌تر و به‌صرفه‌تری است. اگر ابزاری را لازم دارید که مانند یک افزونه برای گوشی هوشمند شما عمل کند و به شما این امکان را بدهد که اعلان‌ها را ردیابی کنید، به تماس‌ها پاسخ دهید و به برنامه‌های مرتبط به‌سلامتی نیز دسترسی داشته باشید، ساعت هوشمند گزینه مناسبی‌تری برای شما خواهد بود. در واقع ساعت‌های هوشمند، طیف وسیعی از ویژگی‌های ردیابی تناسب‌اندام را ارائه می‌کند و بیشتر از مچ‌بند هوشمند کارآمد هستند. در این مطلب درباره تفاوت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند صحبت کردیم. به نظر شما کدام‌یک جذاب‌تر است؟ نظرات و تجربه‌های خود را برای ما بنویسید.

سؤالات متداول

مچ‌بندهای هوشمند چگونه می‌توانند خواب فرد را ردیابی کنند؟

 تشخیص حرکت مچ (Actigraphy) به مچ‌بند این اجازه را می‌دهد تا حرکت شما را برای ردیابی الگوهای خواب تشخیص دهد. این ساعت در درجه اول از ژیروسکوپ یا شتاب سنج برای ردیابی حرکات شما و همچنین تشخیص اینکه در کدام مرحله از چرخه خواب هستید، استفاده می‌کند. 

ساعت‌های هوشمند، چگونه فشار خون را اندازه‌گیری می‌کنند؟

ساعت‌های هوشمند با استفاده از مدت‌زمانی که نبض از قلب به مچ دست می‌رسد، فشار خون را اندازه‌گیری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *