ابزار و تجهیزات

راهنمای خرید ماوس: ۸ نکته که هنگام خرید ماوس باید بدانید!

اگر از لپ‌تاپ یا کامپیوتر استفاده می‌کنید، احتمالاً میدانید که ماوس یکی از پرکاربردترین لوازم سخت‌افزاری است. انتخاب نامناسب این وسیله منجر به ایجاد درد شانه، مچ دست و کاهش کارایی در طولانی‌مدت می‌‌شود. به همین صورت، انتخاب ماوس مناسب هم می‌تواند بهره‌وری و کارایی شما را چندین برابر کند. علاوه بر لپ‌تاپ و دیگر وسایل الکترونیکی، امروزه کنسول‌های بازی نیز از موس‌ها پشتیبانی می‌کنند تا کاربر، لذت بازی هیجان‌انگیز را تجربه کند. اگر شما نیز قصد خرید ماوس دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا نکات مهمی را که باید در راهنمای خرید ماوس به آن توجه داشته باشیم، مرور کنیم.

انواع ماوس و کاربرد آن‌ها

انواع ماوس و کاربرد آن‌ها

اولین قدم در راهنمای خرید ماوس آشنایی با مدل‌های مختلف این ابزار است. ماوس  را می‌توان به چند نوع مختلف دسته‌بندی کرد. در این قسمت انواع ماوس و جنبه‌های مختلف به آن را بررسی می‌کنیم.

انواع ماوسکاربردمزایامعایبکاربرد
Trackballدارای توپی است که کاربر می‌چرخاند تا مکان‌نما حرکت کند.– کاهش فشار مچ دست
– امکان کنترل دقیق
– عادت کردن به آن زمان می‌بردمعمولاً بزرگ و سنگین هستندنیازهای ارگونومیک، کاربردهای تخصصی
Touchpadروی لپ‌تاپ قرار گرفته، از حرکات لمسی برای کنترل مکان‌نما استفاده می‌شود– ادغام شده با لپ‌تاپ- از حرکات چند لمسی پشتیبانی می‌کند– دقت کمتری نسبت به ماوس دارد.- برای همه نوع کاری مناسب نیستلپ‌تاپ، دستگاه‌های قابل‌حمل، استفاده معمولی
Gaming Mouseطراحی‌شده برای بازی– دارای DPI بالا،- دکمه‌های قابل تنظیم- طراحی‌های ارگونومیکگران و پیچیدهبازی حرفه‌ای
Stylus Mouseاغلب با تبلت برای طراحی گرافیکی استفاده می‌شود– دقت بالا- مناسب برای طراحینیازمند تبلت سازگار است، هزینه آن می‌تواند گران باشدطراحی گرافیک، نقاشی دیجیتال
Vertical Mouseماوس با طراحی عمودی برای تغییر موقعیت طبیعی دست دادنکاهش فشار بر روی مچحجیم، عادت کردن به آن زمان می‌بردارگونومیک
Mouse 3Dطراحی‌شده برای مدل‌سازی سه‌بعدی– کاربردهای سه‌بعدی- کنترل دقیق در فضای سه‌بعدیگران‌قیمتمدل‌سازی سه‌بعدی، برنامه‌های کاربردی CAD

روش‌های اتصال ماوس به سیستم

روش‌های اتصال ماوس به سیستم

اینکه چه نوع ماوسی را انتخاب کنید، کاملاً بستگی به ترجیحات شخصی و انتظار شما از کاربرد ماوس دارد. هرکدام از ماوس‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که متناسب با ترجیحات کاربر طراحی شده‌اند.

ماوس سیمی

با خرید ماوس سیمی، می‌توانید آن را از طریق کابل به لپ‌تاپ یا کامپیوتر یا هر وسیله‌ای که دارای پورت USB  است، متصل کنید.

مزایای و معایب ماوس سیمی

مزایا:

  • در طول کار با ماوس، نگران تمام شدن شارژ ماوس نخواهید بود.
  • کاربر با مشکلات اتصال کمتری مواجه خواهد بود.
  • در این نوع ماوس‌ها تأخیر بین حرکت نشانگر و پاسخ که برای گیمرها اهمیت بسیار زیادی دارد، کمتر است.

معایب:

  • حرکت موس محدود به طول کابل است.
  • سیم ماوس می‌تواند گره بخورد یا به اشیا دیگر گیر کند.

ماوس بی‌سیم

ماوس بی‌سیم، بهترین گزینه برای کسانی است که می‌خواهند بدون کابل از ماوس استفاده کنند. این ماوس می‌تواند سیگنال‌ها را از طریق دانگل متصل به دستگاه، دریافت کند.

مزایای و معایب ماوس بی‌سیم:

مزایا:

  • کاربر آزادی حرکت بیشتر دارد.
  • بدون وجود سیم فضای کاری کمتری اشغال می‌شود.
  • استفاده از آن راحت است.

معایب:

  • ماوس به باتری‌هایی نیاز دارد که به‌طور دوره‌ای نیاز به تعویض دارند.
  • گاهی اوقات ممکن است مشکلات اتصال یا تأخیر داشته باشد.
  • ماوس‌های بی‌سیم معمولاً گران‌تر از ماوس‌های سیمی هستند.

ماوس بلوتوثی

ماوس بلوتوثی از لحاظ عدم نیاز به کابل، مشابه ماوس بی‌سیم است.

مزایا و معایب ماوس بلوتوثی:

  • بدون نیاز به درگاه USB به‌صورت بی‌سیم به دستگاه وصل می‌شود.
  • می‌تواند به‌طور هم‌زمان به چندین دستگاه متصل شود.
  • ممکن است مشکلات اتصال بیشتری داشته باشد، به‌خصوص اگر سیگنال‌دهی بلوتوث دستگاه، ضعیف باشد.
  • برد کمتری دارند.
  • عمر باتری این نوع ماوس کوتاه‌تر از ماوس‌های بی‌سیم است.

کاربرانی که ترجیح می‌دهند فضای میز کار مرتب‌تری داشته باشند، ماوس بی‌سیم را انتخاب می‌کنند. البته موس‌های سیمی که برای لپ‌تاپ‌ها ساخته شده‌اند، اندازه کوچک‌تری دارند و سیم‌های کوتاه‌تری دارند. اگر گیمر هستید، توصیه ما خرید ماوس سیمی است؛ زیرا بهترین عملکرد ممکن را از نظر دقت و سرعت پاسخ‌دهی دارند.

ماوس نوری یا لیزری

ماوس نوری یا لیزری

یکی دیگر از نکاتی که هنگام انتخاب ماوس کامپیوتر باید در نظر بگیرید، انتخاب ماوسی هست که سنسور نوری یا لیزری دارد. به بیان ساده ماوس نوری از LED های مادون‌قرمز برای بازتاب استفاده می‌کند و روی سطوح صاف به‌خوبی کار می‌کند.  از طرفی ماوس لیزری از پرتو لیزر برای ردیابی حرکت استفاده می‌کند که باعث می‌شود در طیف وسیع‌تری از سطوح کارایی داشته باشد.

مزایای و معایب ماوس نوری:

مزایا:

  • ماوس نوری معمولاً هزینه کمتری نسبت به ماوس‌ لیزری دارد.
  • روی اکثر سطوح به‌خوبی کار می‌کند.
  • انرژی کمتر مصرف می‌کنند.

معایب: 

  • از آنجایی که به‌اندازه ماوس‌های لیزری حساسیت ندارند، بنابراین برای کارهای دقیق، گزینه ایده‌آلی نیستند.
  • می‌تواند روی سطوح شفاف مانند شیشه کارایی بیشتری داشته باشند.

مزایا و معایب ماوس لیزری:

مزایا:

  • حساسیت بالاتر نسبت به ماوس‌های نوری دارند؛ بنابراین برای بازی و همچنین کارهایی با دقت بالا، گزینه مناسب‌تری هستند.
  • روی طیف وسیعی از سطوح، از جمله سطوح براق و شفاف، به‌خوبی کار می‌کند.
  • DPI قابل تنظیم دارند.

معایب: 

  • گران‌تر از ماوس‌های نوری هستند
  • مصرف انرژی بالاتری دارند.

DPI و حساسیت

DPI و حساسیت

DPI، مخفف عبارت Dots Per Inch، نشان‌دهنده تاثیر کوچک‌ترین حرکت ماوس روی میز، بر سرعت حرکت نشانگر روی صفحه‌نمایش است. به بیان ساده این پارامتر حساسیت ماوس را سنجیده و فاصله زمانی حرکت نشانگر به ازای هر اینچ حرکت فیزیکی ماوس را نشان می‌دهد. ماوس کامپیوتر و لپ‌تاپ، حرکات را بر حسب نقطه در اینچ (DPI) ردیابی می‌کند. به‌طور مثال اگر صفحه‌نمایش شما دارای وضوح‌بالای ۴۰۰۰ پیکسل است، باید ماوس 400 DPI را به‌صورت فیزیکی ۱۰ اینچ حرکت دهید تا نشانگر روی صفحه حرکت کند. اما با یک ماوس 4000 DPI، فقط باید آن را حدود یک اینچ حرکت دهید. رزولوشن ماوس‌های نوری بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ نقطه در اینچ است، درصورتی‌که رزولوشن ماوس لیزری بیش از ۲۰۰۰ نقطه در اینچ است. هرچقدر DPI ماوس بالاتر باشد، به این معنی است که مکان‌نما با سرعت بیشتری در سراسر صفحه حرکت می‌کند. البته DPI بالا لزوماً به معنای مناسب بودن ماوس نیست. گیمرها بهتر است ماوسی با حساسیت بالا خریداری کنند اما برای کاربردهایی با جزییات بیشتر مانند طراحی با فتوشاپ خرید ماوس با DPI پایین‌تر گزینه مناسب‌تری است.

این مطلب را هم از دست ندهید: راهنمای خرید کیبورد

ارگونومیک بودن ماوس

ارگونومیک بودن ماوس

یکی از مهم‌ترین معیارها در راهنمای خرید ماوس، توجه به طراحی و راحتی آن است. موس‌های ارگونومیک، طوری طراحی‌شده‌اند که ماوس به گونه‌ای در زیر دست شما قرار بگیرند که حداقل فشار ممکن بر انگشتان و مچ دست شما وارد کنند. شکل و اندازه ماوس یکی از مهم‌ترین فاکتورها در ارگونومیک بودن ماوس است. اگر از ماوس برای مدت طولانی استفاده می‌کنید، خرید ماوس متناسب با ساختار فیزیکی بدن برای جلوگیری از آسیب‌های تونل کارپال دست، اهمیت بسیار زیادی دارد.

فاکتور دیگری که اغلب نادیده گرفته می‌شود، صدای ماوس است. هنگامی که مدت‌زمان متوالی مشغول کار با ماوس هستید، صدای کلیک بی‌وقفه می‌تواند هم برای شما و برای اطرافیان آزاردهنده باشد. برای حل این مشکل، بهتر است ماوس بدون صدا خریداری کنید.

متأسفانه، تنها راه برای دانستن اینکه آیا یک ماوس ارگونومیک است یا خیر، استفاده از آن برای مدت طولانی است. اما با در نظر داشتن نکات زیر می‌توانید تا حد امکان، ماوس مناسب با ساختار اندام فیزیکی خود را انتخاب کنید:

  • انگشتان شما باید به‌راحتی به دکمه‌ها و چرخ اسکرول ماوس دسترسی داشته باشد.
  • ماوس تمام کف دست را در بر بگیرد.
  • هنگام استفاده، فشاری به مچ دست شما وارد نکند.
  • انگشتان شما به‌راحتی روی بدنه ماوس قرار بگیرند.

توجه باتری و شارژ مجدد

اکثر ماوس‌های بی‌سیم مقرون‌به‌صرفه از یک یا دو باتری AAA استفاده می‌کنند. شما به‌ندرت نیاز به تعویض این باتری‌ها دارید. اکثر این ماوس‌ها می‌توانند ماه‌ها بدون نیاز به تعویض باتری کار کنند. ماوس‌های با قیمت بالاتر، دارای باتری‌های داخلی هستند که می‌توان آن‌ها را با استفاده از شارژر، شارژ کرد.

طراحی و وزن ماوس

طراحی و وزن ماوس

برخی از سازندگان ماوس‌، ویژگی‌هایی ظاهری دیگری مانند چراغ، به‌ظاهر ماوس اضافه می‌کنند تا طراحی زیباتری به آن ببخشند. برخی دیگر از ماوس‌ها دارای دکمه‌های تخصصی برای تنظیم برنامه‌های مختلف هستند. وزن ماوس هم یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در انتخاب آن است. وزن بیشتر ماوس می‌تواند ثبات آن را بیشتر کند. ویژگی ثبات ماوس برای برخی از بازیکنان در حین بازی اهمیت بسیار زیادی دارد.

هزینه و قیمت ماوس

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در راهنمای خرید ماوس، توجه به قیمت آن است. هزینه ماوس بستگی به امکانات ماوس دارد. اگر نگران هزینه ماوس هستید، ابتدا تعیین کنید که چه انتظاری از ماوس دارید و آن را برای چه کاری می‌خواهید و سپس متناسب با ترجیحات خود برای خرید ماوس هزینه کنید.

  • ماوس با هزینه زیر ۵۰۰ هزار: این ماوس مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه و دارای حداقل امکانات ممکن است.
  • ماوس با هزینه ۵۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون: ماوس‌های ارگونومیک یا دارای چراغ‌های داخلی، در این محدوده قیمتی جا دارند. بیشتر مواردی که در این دسته قرار می‌گیرند، ماوس های نوری هستند، البته خرید ماوس‌های لیزری با این محدوده قیمتی غیرممکن نیست.
  • ماوس با هزینه ۱.۵ الی ۳ میلیون: ویژگی اسکرول سریع و امکان سفارشی‌سازی دکمه‌ها، وزن قابل تنظیم با طول عمر باتری بالا از ویژگی‌های ماوس‌های این محدوده قیمت است.
  • ماوس با هزینه بالای ۳ میلیون: در این محدوده قیمتی شاهد ویژگی‌های بسیار پیشرفته هستیم مانند: DPI 25000 عددی، شارژ بی‌سیم و عمر باتری بیش از ۸۰ ساعت.

جمع‌بندی

زمانی که ساعات طولانی با استفاده از ماوس کامپیوتر کار می‌کنید. انتخاب ماوس با طراحی ارگونومیک می‌تواند از خستگی شما حین انجام کار جلوگیری کند. با مطالعه نکاتی که در این مقاله ذکر شد، می‌توانید ماوس متناسب با نیاز خودتان را انتخاب کنید. هنگام انتخاب ماوس، به این نکته فکر کنید که قصد دارید از آن برای چه ‌کاری استفاده کنید. طراحان راحتی و دقت یک ماوس لیزری ارگونومیک، گیمرها ثبات یک ماوس نوری و سیمی و کاربران عمومی پشتیبانی حرکتی یک صفحه لمسی را در اولویت قرار می‌دهند. در این مطلب سعی کردیم به‌طور جامع نکات مهم را در راهنمای خرید ماوس ذکر کنیم. نظرات و تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

سریع‌ترین راه برای تشخیص ماوس نامناسب چیست؟

موس بزرگ با برآمدگی سطحی زیاد باعث ‌می‌شود که کف دست شما در سطح بالاتری نسبت به انگشتان شما قرار گیرد. در این حالت می‌تواند فشار زیادی در طولانی‌مدت به دست شما وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *