ابزار و تجهیزات

راهنمای خرید کیبورد؛ نکات مهمی که هنگام خرید کیبورد باید به خاطر داشته باشیم!

راهنمای خرید کیبورد

وقتی با لپ‌تاپ و کامپیوتر کار می‌کنیم، کیفیت کیبورد سیستم، می‌تواند خوب یا بد بودن روز کاری ما را تعیین کند. برخی از ما با ارزان‌ترین لوازم جانبی کنار می‌آییم، غافل از اینکه لوازم جانبی بی‌کیفیت می‌تواند کارایی و بازدهی ما را هنگام کار کاهش دهد. صدها نوع کیبورد متنوع در بازار وجود دارد که انتخاب مدل مناسب را برای ما دشوار می‌کند. شاید وقت آن رسیده است که بخشی از زمانمان را به بررسی این موضوع اختصاص دهیم که بهتر است چه کیبوردی را انتخاب کنیم. اگر شما نیز قصد خرید کیبورد دارید، توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، راهنمای خرید کیبورد را تا پایان مطالعه کنید.

قیمت کیبورد

قیمت کیبورد

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در راهنمای خرید کیبورد قیمت آن است. اگر قصد دارید کیبورد را برای برآورده‌کردن نیازهای اولیه مانند تایپ خریداری کنید، شاید صرف هزینه زیاد برای خرید کیبورد منطقی نباشد. بدیهی است که هر چه قابلیت‌های بیشتری را از کیبورد انتظار داشته باشید، باید هزینه بیشتری صرف کنید. نور پس‌زمینه، جنس بدنه آلومینیومی و عملکردهای کلیدی متعدد، قابلیت‌هایی است که برای داشتن آن‌ها باید هزینه اضافه‌تری پرداخت کنید. همان‌طور که می‌دانید کیبوردها تنوع زیادی دارند، باید موردی را پیدا کنید که متناسب با نیاز و بودجه شما باشد.

  • کیبورد با محدوده قیمتی ۴۰۰ هزار تا ۲ میلیون: صفحه‌کلیدهای معمولی با امکانات ساده در این محدوده قیمت موجود هستند، برخی قابلیت‌ها مانند ضد آب بودن، بی‌سیم و بلوتوثی بودن کیبورد نیز با این قیمت یافت می‌شوند.
  • کیبورد با محدوده قیمتی ۲ الی ۴ میلیون: در این محدوده قیمتی کیبوردهای متنوع‌تری وجود دارد. این محدوده کیبوردهای ارگونومیک‌تر با ویژگی‌های سخت‌افزاری مانند پد لمسی، نور پس‌زمینه و مدل‌های تاشو غیر سیلیکونی را در خود جای داده است. کیبوردهای گیمینگ نیز در این دسته قرار دارند.
  • کیبورد با محدوده قیمتی بالاتر از ۴ میلیون: صفحه‌کلید با سایز کوچک، تاشو، بی‌سیم، گیمینگ از قابلیت‌ کیبوردهای موجود در این رنج قیمتی است.

انواع کیبورد

انواع کیبورد

مینی کیبورد

اندازه کوچک‌ مینی کیبورد، این امکان را به کاربر می‌دهد تا صفحه‌کلید را در راستای عرض شانه خود قرار دهد. همین عامل موجب کاهش خطر ابتلا به اختلالات اندام فوقانی می‌شود. صفحه‌کلیدهای کوچک، معمولاً بخش اعدادی مانند ماشین‌حساب در سمت راست ندارند. شما این اعداد را در بالای صفحه‌کلید می‌توانید مشاهده کنید. کیبوردهای Number Slide، صفحه اعداد جمع‌شونده‌ای هستند که در صورت نیاز در کنار صفحه‌کلید اصلی قرار می‌گیرند و پس از اتمام کار کنار می‌روند.

کیبوردهای اسپلیت

کیبوردهای اسپلیت

کیبورد اسپلیت یا تقسیم‌شده، با طراحی بسیار هوشمندانه و همچنین با ارائه تجربه تایپ بسیار راحت، به جلوگیری از درد و فشار مچ دست کمک می‌کند. صفحه‌کلیدهای سمت چپ در زیر دست چپ کاربر قرار می‌گیرد و کلیدهای سمت راست در جهت مخالف، یعنی در کنار قسمت راست بدن قرار می‌گیرد. این نوع صفحه‌کلید باعث می‌شود مچ دست‌ها در موقعیت آزادتری نسبت به زمانی که کاربر با یک صفحه‌کلید معمولی کار می‌کند، قرار بگیرد. قسمت‌های کیبورد اسپلیت، درعین‌حال که به هم متصل هستند، می‌تواند به دو بخش چپ و راست تقسیم شوند.

کیبورد مستطیلی فول سایز

کیبورد مستطیلی فول سایز

با اینکه مینی کیبورد و کیبورد اسپلیت دارای مزایای چشمگیری هستند، اما لزوماً برای همه افراد مناسب نیستند. اندازه صفحه‌کلید به‌اندازه بدن و وظایفی که انجام می‌دهیم، بستگی دارد. در انتخاب این نوع صفحه‌کلید همانند دیگر کیبوردها، ارگونومیک بودن، نور پس‌زمینه و کلیدهایی با حساسیت بالا اهمیت بسیار زیادی دارد.

 کیبورد گیمینگ

 کیبورد گیمینگ

صفحه کلید گیمینگ در راستای هدفی فراتر از تایپ ساده طراحی‌شده‌اند. این نوع کیبوردها به‌گونه‌ای ساخته‌شده‌اند که در برابر فشارهای وارده بر کلیدها، دوام و مقاومت بالایی دارند. کلیدهای موجود در صفحه می‌توانند با وجود ورودی‌های سریع و هم‌زمان هنگام انجام بازی‌های رقابتی، با یکدیگر کاملا هماهنگ باشند. کیبوردهای گیمینگ دارای بسیاری از ویژگی‌های اضافی مانند RGB، نورپردازی، هماهنگی پرسرعت بین کلیدهای صفحه هستند.

صفحه‌کلید با تکیه‌گاه کف دست

صفحه‌کلید با تکیه‌گاه کف دست

برخی از افراد ترجیح می‌دهند از صفحه‌کلیدی استفاده ‌کنند که دارای یک ناحیه بالشتک‌دار در زیر کلیدها است. اگر به‌درستی از تکیه‌گاه کف دست palm support روی کیبورد استفاده شود، می‌تواند به حفظ وضعیت سالم مچ دست کمک کند. این قابلیت با ایجاد یک ناحیه تکیه‌گاهی برای دست، می‌تواند تنش احتمالی در بازوها، شانه‌ها و گردن را کاهش دهد.

کیبورد قابل شستشو

کیبورد قابل شستشو

این کیبوردهای سیلیکونی به‌گونه‌ای ساخته‌شده‌اند که  قابلیت شست‌وشو دادن دارند. این کیبورد دارای پوشش ایستای ضد میکروبی و قارچی برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها است.

کیبوردهای مختص افراد چپ‌دست

اگر چپ‌دست هستید، می‌توانید کیبوردی را تهیه کنید که مخصوص شما طراحی ‌شده است. چیدمان کلیدها بر روی کیبورد به‌گونه‌ای قرار داده شده است که مطابق با دست افراد چپ‌دست است.

کیبورد بی‌سیم یا کیبورد سیمی

کیبورد بی‌سیم یا کیبورد سیمی

سیمی بودن کیبورد یا بی‌سیم بود آن، بستگی به ترجیحات و نوع کاربرد کیبورد دارد. بیایید نگاهی به برخی از مزایا و معایب هر دو گزینه بیندازیم.

مزایا و معایب کیبوردهای بی‌سیم

  • آزادی حرکت: صفحه‌کلیدهای بی‌سیم را می‌توان تا فاصله حدود ۹ متری از فرستنده استفاده کرد. از طرفی نیازی به نگرانی در مورد در هم پیچ‌خوردگی سیم‌های کیبورد نیست. 
  • کیبوردهای بی‌سیم باعث می‌شود که میز کار شما مرتب‌تر دیده شود. با این نوع کیبوردها هیچ سیمی فضای کاری شما را اشغال نمی‌کند.
  • با توجه به قابلیت جابجایی آسان صفحه‌کلید بی‌سیم، چرخاندن صفحه‌کلید در راستای بدن می‌تواند از ایجاد اختلال در اندام فوقانی جلوگیری کند.

علی‌رغم مزایای فراوان، استفاده از کیبوردهای بی‌سیم دارای معایبی است که باید از آن‌ها آگاه بود:

  • کیبوردهای بی‌سیم نسبت به کیبوردهای سیمی در مدت زمان کمتری بعد از استفاده دچار اختلال می‌شوند. همچنین کیبوردهای بی‌سیم نسبتا عملکرد کندتری در مقایسه با مدل‌های سیمی دارند.
  • از آنجایی که صفحه‌کلیدهای بی‌سیم به منبع برق وصل نیستند، نیاز به شارژ دارند. هرچند این کیبوردها به مدت طولانی شارژ نگه می‌دارند ولی امکان تمام شدن باتری‌ها در جاهایی که در شرایط اضطراری هستید، وجود دارد.
  • اگر صفحه‌کلید که خریداری می‌کنید با باتری کار می‌کند، باید گاهی باتری کیبورد را تعویض کنید.

مزایا و معایب کیبورد سیمی

در ادامه به برخی از مزایای کیبوردهای سیمی می‌پردازیم.

  • با انتخاب کیبورد سیمی نگران تمام شدن شارژ کیبورد نخواهید بود.
  • از آنجایی که صفحه‌کلید سیمی شما مستقیماً به لپ‌تاپ یا رایانه شما وصل می‌شود، نگران عملکرد کند کیبورد نخواهید بود.
  • غالباً کیبوردهای سیمی قیمت مقرون‌به‌صرفه تری نسبت به کیبوردهای بی‌سیم دارند.

برخی از معایب کیبورد سیمی عبارت‌اند از:

  • وجود سیم روی میز می‌تواند نظم میز کار شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • اگر می‌خواهید سبک سفر کنید، باید بدانید که سیم‌ها حجم زیادی از فضا را اشغال می‌کنند.
  •  کابل‌ها می‌توانند با سایر اقلام موجود در کیف شما گره بخورند و مرتب‌کردن سیم‌ها را دشوار کنند.

در زمینه انتخاب کیبورد سیمی و بی‌سیم، باید نیازها و ترجیحات خود را در نظر بگیرید. اگر مدام در حال جابه‌جایی هستید، کیبورد بی‌سیم برای شما گزینه مناسب‌تری است. اگر گیمر هستید یا شغل شما به گونه‌ای تعریف شده است که به‌دقت بسیار زیادی نیاز دارد، بهتر است کیبوردهای سیمی را انتخاب کنید.

ارگونومیک بودن کیبورد

ارگونومیک بودن کیبورد

یک کیبورد با طراحی غیر استاندارد، نه‌تنها می‌تواند تایپ کردن را دشوارتر کند، بلکه می‌تواند باعث فشار بیش‌ازحد روی انگشتان، دست‌ها و مچ‌ دست شود. با گذشت زمان، تایپ کردن با این نوع کیبورد می‌تواند منجر به سندرم تونل کارپال شود که نتیجه آن، ایجاد بی‌حسی و گزگز در دست و بازوهای کاربر است. کیبورد ارگونومیک، برای راحتی، سهولت استفاده و کاهش فشار وارده بر دست کاربر طراحی ‌شده است. چنین کیبوردهایی شامل کلیدهای مقعر با فاصله مناسب به‌گونه‌ای طراحی ‌شده‌اند که متناسب با ساختار فیزیکی اندام انسان باشد. تمام این ویژگی‌ها برای کمک به کاربر در جهت تجربه تایپ راحت‌تر طراحی‌شده‌اند.

کلیدهای میانبر

کلیدهای میانبر در کیبورد سرعت عملکرد کاربر را بالا می‌برند. این کلیدها، شرایطی را فراهم می‌کنند که کاربر وظایف درخواستی را با فشار دادن ترکیبی از چند دکمه‌ انجام دهد. این کلیدها می‌توانند در وقت شما صرفه‌جویی کنند و بازدهی شما را افزایش دهند.

سایر قابلیت‌های کیبورد

سایر قابلیت‌های کیبورد
  • صفحه‌کلید با نور پس‌زمینه: صفحه‌کلیدهای دارای نور پس‌زمینه مانند سایر کیبوردها هستند، با این تفاوت که از پشت کلیدها نور ساطع می‌کنند. نور پس‌زمینه در کیبوردها کمک می‌کنند تا کلیدها راحت‌تر دیده شوند و فضای کار و بازی شما جذاب‌تر شود. در برخی از کیبوردها تنظیمات نور را می‌توان تغییر داد
  • کیبورد Dvorak: کیبورد Dvorak چیدمان خاصی از کلیدهای کیبورد است که در سال ۱۹۳۶ توسط دکتر دواراک به ثبت رسید. هدف از استفاده این نوع چیدمان، افزایش سرعت تایپ و کاهش فشار روی دستان شما است. طراحی آن به شکلی است که کمک می‌کند تا عملکرد ساده‌تر و سریع‌تری داشته باشید.
  • صفحه‌کلید انعطاف‌پذیر: اگر صفحه‌کلیدی می‌خواهید که بتوانید به‌راحتی آن را جمع کنید، صفحه‌کلیدهای انعطاف‌پذیر برای شما طراحی‌شده است. این صفحه‌کلیدها معمولاً سیلیکونی هستند، بنابراین تمیز کردن آن‌ها نیز آسان است.
کیبورد Dvorak

کاربرد کیبورد

افراد مختلف از کیبوردهای متنوعی برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنند. به طور مثال گیمرها به دنبال ویژگی‌های پیشرفته‌ای هستند که یک کارمند اداری به آن نیازی ندارد. پس هنگام خرید کیبورد، بهتر است در اولین قدم مشخص کنیم که هدف ما از خرید کیبورد چیست.

  • گیمر: گیمرها معمولاً به LCD های یکپارچه، کلیدهای با چیدمان مشخص، نور پس‌زمینه و کیبورد اعداد جمع‌شونده نیاز دارند.
  • کاربر رسانه: اگر از لپ‌تاپ خود برای ذخیره فیلم‌ها استفاده می‌کنید و آن را به تلویزیون متصل می‌کنید، صفحه‌کلید بی‌سیم انتخاب بهتری خواهد بود. این کیبوردها شبیه کنترل از راه دور عمل می‌کنند.
  • کارمند اداری: برای کارمند اداری به هنگام وارد کردن داده‌ها، زمانی که ساعت‌ها روی لپ‌تاپ خمیده باقی می‌ماند، انتخاب صفحه‌کلید ارگونومیک بهترین گزینه است.
  • توریست: اگر همواره در سفر هستید، صفحه‌کلیدهایی با تعداد کلیدها و وزن کم  برای شما ساخته‌شده‌اند.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید اسپیکر

جمع‌بندی

هر یک از این کیبوردها، به شکل‌های مختلفی ساخته شده‌اند. اگرچه هدف همه آن‌ها دستیابی به یک هدف است: راحتی بهتر، کاهش افشار و کارایی بیشتر. اما آنچه اهمیت دارد این است که قبل از خرید کیبورد، تصمیم بگیرید کدام نوع صفحه‌کلید برای شما مناسب است. در این مقاله با ارائه نکات مهم راهنمای خرید کیبورد، انواع کیبوردها و جنبه‌های مختلف هر کدام را بررسی کردیم. با انتخاب کیبورد از فروشگاه نوینون، می‌توانید کیفیتی فراتر از انتظارتان را تجربه کنید و خریدی امن، آسان و سریع داشته باشید.

سؤالات متداول

 چه عواملی باعث خرابی زود هنگام کیبورد می‌شود؟

کوبیدن مکرر صفحه‌کلید یا اعمال نیروی بیش‌ازحد هنگام فشار دادن کلیدها در حین تایپ، می‌تواند باعث آسیب به کیبورد شود. همچنین، ریختن مایعات از جمله آب، چای، قهوه و ممکن است کیبورد کامپیوتر را به‌طور کامل از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *