ابزار و تجهیزات

تابه گریل چیست و چه کاربردی دارد؟

تابه گریل چیست و چه کاربردی دارد؟

یک آشپزخانه کامل دارای چندین تابه در اندازه‌های مختلف است که هر کدام از آن‌ها برای اهداف متفاوتی در آشپزخانه طراحی شده‌اند. یک ماهیتابه کوچک‌تر برای گرم کردن غذا، یک ماهیتابه بزرگ برای سرخ کردن غذا و یک ماهیتابه گریل برای تهیه غذاهای سالم، بدون سرخ کردن و بدون اضافه کردن هرگونه روغن. اگر شما هم عاشق غذاهای کبابی هستید، اما فضای کافی برای کباب کردن غذا ندارید، تابه گریل تجربه کباب کردن در فضای باز را به داخل خانه شما می‌آورد. این تابه از نظر ظاهری شبیه ماهیتابه معمولی است، اما دارای ردیف‌های برجسته‌ای است که این لبه‌های برجسته ظاهر خاصی را به غذا می‌دهد. در این مقاله با تابه گریل و کاربرد آن آشنا خواهیم شد.

تابه گریل چه تابه‌ای است؟

تابه گریل چه تابه‌ای است؟

تابه گریل نوعی خاصی از ماهیتابه در بین انواع ظروف آشپزخانه است که این امکان را به شما می‌دهد تا همیشه بتوانید غذاها را به شکل کبابی بپزید. با اینکه این نوع ظروف از لحاظ ظاهری مانند دیگر ماهیتابه‌ها به نظر می‌رسند، اما از جهات دیگر با آن‌ها تفاوت دارند. ماهیتابه گریل معمولاً به شکل ظروف زاویه‌ای یا مربعی ساخته می‌شود و دارای برآمدگی‌های موازی هستند که از کف تابه به بیرون برجسته شده‌اند. این برجستگی‌ها به‌طور مساوی با فاصله حدود نیم اینچ از هم قرار دارند و حدود ۰.۲ اینچ ارتفاع دارند.

اجزای تابه گریل

اجزای تابه گریل
  • سطوح برجسته موازی: شاخصه‌ی اصلی تابه گریل است که به لطف آن، می‌توان آن را به‌راحتی از دیگر تابه‌ها تشخیص داد، سطح برجسته آن است. این سطوح احتمال جذب روغن را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که ظاهر غذا مشابه کباب‌های سنتی به نظر برسد.
  • پایه ضخیم: پایه ضخیم تابه‌های گریل باعث توزیع یکنواخت گرما می‌شود.
  • شکل: قالب‌های گریل می‌توانند شکل‌های متفاوتی داشته باشند اما تابه‌های مربعی‌شکل محبوب‌تر هستند.
  • روکش تابه‌های گریل: پوشش‌های استفاده‌شده در تابه‌های گریل از خراشیدگی ظرف‌ها جلوگیری می‌کند و به‌راحتی نیز تمیز می‌شود.
  • درپوش تابه گریل: درپوش تابه گریل باعث بخار پز شدن غذا شده و از پخش شدن آب یا روغن غذا در اطراف تابه از جمله سطح اجاق گاز جلوگیری می‌کند.
  • قیف: برخی از تابه‌های گریل مجهز به قیف مخصوصی هستند که امکان تدریجی ریخته شدن چربی‌های غیر ضروری از تابه را فراهم می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید: نگهداری از ظروف پخت و پز

کدام نوع تابه گریل را انتخاب کنیم؟

انواع مختلفی از تابه‌های گریل در بازار موجود است. در این قسمت مروری بر برخی متداول‌ترین تابه‌های گریل خواهیم داشت:

تابه‌های گریل چدنی

تابه‌های گریل چدنی

تابه‌های گریل چدنی به دلیل حفظ حرارت و توزیع یکنواخت گرما، محبوبیت بسیار زیادی دارند. این تابه‌ها باعث ترد شدن غذا شده و طعم خاصی را به غذا اضافه می‌کنند. مراقبت از این نوع تابه‌ها نسبتاً آسان بوده و از آنجایی که دوام بالایی دارند، تحمل حرارتی آن‌ها نیز بالاست. این تابه برای پخت انواع کباب‌ها مناسب هستند.

تابه های گریل نچسب

تابه های گریل نچسب

تابه‌های گریل نچسب دارای روکشی هستند که از چسبیدن غذا به سطح آن جلوگیری می‌کند و از پایه‌های آلومینیومی ساخته شده‌اند که رسانایی حرارتی بالایی دارند. این نوع تابه به‌راحتی شسته می‌شوند و به روغن کمتری برای پخت‌وپز نیاز دارند. تابه‌های نچسب برای پخت غذاهای دریایی مانند ماهی بهترین گزینه هستند. به یاد داشته باشیم که استفاده از ظروفی مانند قاشق چوبی که به روکش نچسب تابه آسیبی وارد نکند، جهت حفظ طول عمر آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

تابه گریل استیل

تابه‌های گریل استیلی، به‌سرعت گرم می‌شوند و گرما را به‌طور یکنواخت توزیع می‌کنند. این تابه‌ها را می‌توان در انواع مختلفی از انواع اجاق‌گازها و فر استفاده کرد. یکی از معایب این نوع تابه‌ها این است که گرما را به‌خوبی تابه‌های چدنی حفظ نمی‌کنند. همچنین احتمال چسبیدن غذا به این نوع تابه‌ها نسبت به تابه‌های دیگر بیشتر است.

تابه‌های گریل در دار

تابه‌های گریل در دار

برخی از تابه‌های گریل دارای یک در منطبق با قابلیت جدا شدن هستند. درب آن به جذب گرما و رطوبت کمک می‌کند و محیطی شبیه فر برای پخت‌وپز ایجاد می‌کند. درب تابه یک جز اساسی برای غذاهایی که هست که تمایل به بخارپز کردن آنها دارید.

نوع تابه گریل که انتخاب می‌کنید به ترجیحات شخصی، سبک پخت‌وپز و بودجه شما بستگی دارد. هرکدام از تابه‌ها مزایای خاص خود را دارند، بنابراین هنگام انتخاب نوع تابه‌های گریل، نیازهای آشپزی، سبک غذایی و بودجه خود را در نظر بگیرید.

اگر نمی‌دانید چطور ظرف مناسب را پیدا کنید، راهنمای خرید ظروف پخت و پز را بخوانید.

تابه‌های گریل برای طبخ چه نوع غذاهایی کاربرد دارد؟

تابه گریل در کباب کردن این نوع غذاها بهترین گزینه است:

  • گوشت قرمز: استیک‌های آبدار و همبرگرها با ظاهری خاص پخته می‌شوند.
  • گوشت سفید: مرغ و بوقلمون کبابی که مرطوب و خوش‌طعم می‌شوند.
  • غذاهای دریایی: پخت غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون و میگو که تجربه غذای دریایی را به میز غذاخوری شما می‌آورد.
  • ساندویچ‌ها: پخت ساندویچ کبابی مناسب با کرانچی مزه‌دار
  • سبزیجات: پخت بادمجان، کلم بروکلی و انواع سبزیجات به شکل کبابی

مزایای استفاده از تابه گریل

مزایای استفاده از تابه گریل

در این قسمت دلایلی را که باید تابه گریل اجاق گاز را به آشپزخانه خود اضافه کنید، بیان کرده‌ایم.

  • برجستگی گریل: برای اینکه برجستگی گریلی Maillard ظاهر خاصی را به غذا بدهد، باید سطح تابه به اندازه کافی داغ باشد تا آنزیم‌هایی که باعث گریلی شدن غذا می‌شوند، فعال شوند؛ بنابراین قبل از اضافه کردن گوشت یا سبزیجات، ماهیتابه گریل را از قبل گرم کنید، سپس مواد غذای را داخل تابه قرار دهید.
  • مصرف کمتر ‌روغن: وقتی غذا را روی تابه گریل می‌پزید، چربی یا روغن کمتری مصرف می‌شود. برجستگی‌های تابه گریل، مستقیماً با غذا تماس پیدا می‌کند و فضای بین برجستگی‌ها امکان جریان هوا را فراهم می‌کند. همین گزینه به استیک‌ها و همبرگرها اجازه می‌دهد تا با حرارت طبخ شوند و از جذب چربی بیشتر جلوگیری می‌کند.
  • تطبیق‌پذیری: تابه‌های گریل کاربردهای زیادی دارد. برخی از آن‌ها دارای دسته‌های بلندی شبیه به دسته‌های ماهیتابه دارند و به همان شیوه استفاده می‌شوند. این تابه‌ها برای غذاهایی که پخت آن‌ها نیاز فر دارد، گزینه مناسبی است.
  • پخت آسان: ‌تابه‌های گریل معمولاً سنگین‌تر از ماهیتابه‌های معمولی هستند و معمولاً از موادی ساخته می‌شوند که سریع‌تر گرم می‌شوند و گرما را به مدت طولانی‌تری نگه می‌دارند. این بدان معناست که در حین پخت‌وپز با ماهیتابه گریل، کنترل بیشتری روی دما خواهید داشت. همچنین غذا همان‌طور که دوست دارید پخته می‌شود.
  • شستشوی آسان: بسیاری از مردم برجستگی‌های سطح تابه گریل را می‌بینند و فکر می‌کنند که احتمالاً شستن آن بسیار سخت خواهد بود، اما این‌طور نیست. بلکه شستشوی این نوع تابه بسیار آسان است. نکته مهم این است که برای تمیز کردن تابه گریل، بعد از اینکه غذا را از ماهیتابه خارج کردید، بهتر است مقدار کمی آب داغ داخل آن بریزید. با استفاده از اسکاچ نرم و مقداری مایع ظرف‌شویی، آب جوشان را به اطراف حرکت دهید تا ذرات غذایی که به سطح چسبیده‌اند، به‌راحتی حذف شوند.
  • سهولت در استفاده: استفاده از این نوع تابه آسان است و به دلیل وجود دسته‌های عایق امکان سوختن دست شما را بسیار کاهش می‌دهد.
  • بدون طعم دودی: چون روی اجاق شما پخته می‌شود، غذاهایی که با این نوع تابه درست می‌شوند طعم دودی ندارند.

چگونه از تابه گریل استفاده کنیم؟

چگونه از تابه گریل استفاده کنیم؟

لبه‌های برجسته یک تابه گریل بسیار شبیه منقل کباب‌پز عمل می‌کند. به‌طوری‌که اساساً می‌توانید در هر زمانی داخل خانه خود غذای کبابی آماده کنید. نحوه کار به این صورت است:

وقتی یک‌تکه غذا روی این ماهیتابه قرار می‌گیرد، این ماده فقط بر روی برجستگی‌های مرتفع قرار می‌گیرد و فقط با آن‌ها تماس پیدا می‌کند. در نتیجه، این نواحی محدود بسیار سریع‌تر از سایر قسمت‌های غذا قهوه‌ای رنگ می‌شوند و ظاهر دلپذیری از غذا ایجاد می‌شود. این لبه‌های برجسته همچنین غذا را از هرگونه چربی یا رطوبتی که در تابه جمع شده است دورنگه می‌دارد. به‌این‌ترتیب، افراد می‌توانند از مصرف غذاهایی مانند همبرگر به روشی سالم و بدون مصرف چربی اضافی لذت ببرند.

سخن آخر

تابه‌های گریل کارایی منحصربه‌فردی دارند که هیچ یک از ظروف دیگر آشپزخانه آن را ندارد. این تابه به‌عنوان یک جایگزین باکیفیت برای کباب‌پز عمل می‌کند و آن را به یک انتخاب عالی برای خانواده‌هایی تبدیل می‌کند که فضا یا زمان کافی برای کباب کردن غذا ندارند. میدانیم که خرید ماهیتابه با کیفیت بالا، طراحی فوق‌العاده و دسته ارگونومیک پخت سریع و آسانی را برای ما رقم میزند. در فروشگاه اینترنتی نوینون انواع مختلفی از تابه‌ها در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و شکل‌ها موجود است. با خرید از فروشگاه نوینون، باکیفیت‌ترین ظروف آشپزخانه را با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه به داخل آشپزخانه خود بیاورید.

سؤالات متداول

تفاوت بین تابه گریل و تابه معمولی چیست؟

ماهیتابه معمولی قطعه‌ای از ظروف پخت‌وپز با سطح صاف است که غذا را به‌طور یکنواخت می‌پزد. این نوع ظروف پخت‌وپز که معمولاً به شکل گرد با دیوارهای شیب‌دار ساخته می‌شوند، بهترین گزینه برای سرخ کردن و تفت دادن غذا است. ماهی‌تابه گریل با برجستگی‌های آن مشخص می‌شود و بیشتر برای کباب کردن غذا کاربرد دارد.

نقاط منفی تابه‌های گریل کدامند؟

– پخت غذاهای کبابی بدون زغال و چوب در فضای خانه ممکن است غذاها را به ‌اندازه غذاهای کبابی طبخ شده در فضای باز، دلپذیر نکند.
– پخت مقدار زیادی گوشت داخل تابه، در یک آشپزخانه کوچک دود زیادی ایجاد می‌کند.

از تابه گریل چگونه استفاده کنیم تا بهترین نتیجه ممکن را بگیریم؟

برای طبخ غذا با تابه گریل، مواد غذایی را به ضخامت کم برش دهید تا غذای شما به‌طور یکنواخت پخته شود. غذا را به‌طور یکنواخت پخش‌کنید. به‌جای اینکه ماهیتابه را روغن بزنید، به سبزیجات روغن بزنید. البته در پخت‌وپز گوشت‌ها (ماهی/گوشت/مرغ) به یاد داشته باشید که گوشت‌ها هنگام پخته شدن با تابه گریل نیازی به روغن ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *