ابزار و تجهیزات

انواع چاقوها و کاربردهای آن

انواع چاقوها و کاربردهای آن

چاقو، یکی از مهم‌ترین ابزار هر آشپزخانه است که تقریباً در کل فرآیند آماده‌سازی غذا از خرد کردن پیاز تا بریدن گوشت و نان استفاده می‌شود. انواع مختلفی از چاقوهای آشپزخانه وجود دارد که برای اهداف مختلفی ساخته شده‌اند. در این مقاله انواع چاقوها و کاربرد آن‌ها را بررسی می‌کنیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید مناسب‌ترین چاقو را برای آشپزخانه و بر اساس نیازهای خود پیدا کنید.

انواع چاقوهای آشپزخانه

چاقوهای آشپزخانه در بین ظروف آشپزخانه برای کارهای متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از چالش‌های ما، انتخاب چاقو مناسب برای آشپزخانه است. در ادامه ۱۵ نوع چاقوی آشپزخانه را به همراه کاربردهای هر کدام معرفی می‌کنیم تا بتوانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

چاقوی سرآشپز

چاقوی سرآشپز

انواع چاقوی سرآشپز پرکاربردترین نوع چاقو، یک وسیله ضروری برای هر آشپزخانه است. چاقوهای سرآشپز که به آن چاقوی شف نیز می‌گویند، دارای تیغه‌ای بلند، پهن و انتهای تیز است. این طراحی به آن اجازه می‌دهد تا برای خرد کردن سریع به جلو و عقب حرکت کند. طول تیغه چاقوی سرآشپز از ۶ اینچ تا ۱۲ اینچ متغیر است که ۸ اینچ آن پرکاربردترین اندازه است.

چاقوی شف برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • خرد کردن سبزیجات، میوه‌ها و گوشت

چاقوی چندکاره و یوتیلیتی

چاقوی چندکاره و یوتیلیتی

چاقوهای یوتیلیتی، با تیغه‌ای بلندتر نسبت به چاقوی پخت‌وپز و باریک‌تر نسبت به چاقوی شف طراحی شده است تا میزان دقت لازم برای برش را فراهم کند. برخی از این چاقوها دارای لبه دندانه‌دار برای انجام کارهای مختلف بوده و طول تیغه ‌این نوع چاقوها از ۵ تا ۹ اینچ متغیر است که ۶ اینچ آن پرطرفدارترین اندازه است.

چاقوی یوتیلیتی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • برش دادن میوه‌ها و سبزیجات در اندازه‌های کوچک تا متوسط
  • برش دادن گوشت و نان
  • کندن پوست مرکبات

ساطور

ساطور

این نوع چاقو برای خرد کردن گوشت و استخوان کاربرد دارد. ساطور Cleaver دارای تیغه کوتاه و پهن است که مشابهت زیادی به تبر دارد. این طراحی بیشتر برای بریدن و خرد کردن مناسب است. البته برخی از ساطورها با تیغه تیز و برنده آن برای برش گوشت و استخوان و برخی دیگر با دارا بودن تیغه باریک، برای خرد کردن سبزیجات و ماهی مناسب‌تر هستند طول تیغه ساطور از ۴ اینچ تا ۱۰ اینچ متغیر است که مدل ۷ اینچی آن پرکاربردترین اندازه است.

ساطور برای برش چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • خرد کردن سبزیجات
  • برش گوشت
  • له کردن سیر و پیاز

چاقو سبزیجات

چاقو سبزیجات

چاقوی سبزیجات Paring با وزنی سبک، دارای تیغه کوتاه و نوک تیز است که این طراحی کاربرد آن‌ها را برای برش‌های ظریف ممکن می‌سازد. طول تیغه ‌این چاقوها بین ۲ الی ۴ اینچ است و به دو صورت، با لبه دندانه‌دار و صاف تولید می‌شوند.

مدل‌های چاقوی سبزیجات برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • برش و خرد کردن میوه‌ها و سبزیجات
  • تزیین پوست میوه
  • حذف چربی اضافی گوشت

چاقوی قصابی

چاقوی قصابی

مدل چاقوی قصابی Butcher دارای تیغه‌ای بلند و خمیده با نوک تیز در انتهای آن و لبه صاف امکان برش گوشت بدون پاره کردن آن را فراهم می‌سازد. طول تیغه چاقهاوی قصابی از ۵ اینچ تا ۱۲ اینچ متغیر است. اندازه ۸ تا ۱۰ اینچ پرطرفدارترین محدوده اندازه برای خرید است.

چاقوی قصابی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • برش غضروف و استخوان
  • تقسیم کردن گوشت به قسمت‌های مختلف
  • برش چربی گوشت

چاقوی نان

چاقوی نان

چاقوهای نان Bread Knife دارای یک تیغه بلند با لبه دندانه‌دار، برای بریدن مواد نرم مانند نان بهترین گزینه هستند. برخی از چاقوهای نان دارای دسته‌های افست هستند که برای جلوگیری از برخورد بند انگشت کاربر به تخته برش طراحی شده‌اند. طول تیغه چاقوی نان از ۵ تا ۱۴ اینچ متغیر است که اندازه ۸ تا ۱۰ اینچی آن، پرکاربر‌ترین سایز است.

چاقوی نان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • بریدن نان و کیک
  • قاچ کردن گوجه‌فرنگی
  • برش گوشت پخته‌شده

چاقوی مخصوص استخوان

چاقوی مخصوص استخوان

چاقوهای مخصوص استخوان Boning Knife بسته به نوع گوشتی که برش می‌دهید، می‌توانند تیغه باریک یا پهن داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، تیغه‌های باریک برای برش و شکل دادن به گوشت بره، گوساله، ماهی و تیغه‌های پهن و سفت برای خرد کردن گوشت گاو مناسب است. طول تیغه‌ این چاقوها از ۳ تا ۱۲ اینچ متغیر است که 6 اینچ آن، پرفروش‌ترین اندازه است.

چاقوی مخصوص استخوان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • جدا کردن گوشت از استخوان
  • بریدن غضروف
  • حذف چربی گوشت
  • فیله کردن ماهی

چاقوی صدف

چاقوی صدف

چاقوهای صدف Oyster Knife، ابزاری ضروری برای هر رستورانی است که در آن غذای دریایی سرو می‌شود. همه این چاقوها معمولاً دارای نوک تیز هستند که برای باز کردن پوسته صدف طراحی شده‌اند. چاقوهای صدفی بوستون، محبوب‌ترین چاقوی صدف هستند که دارای تیغه‌های بلند و باریکی است. این چاقوها دارای دسته‌ای به شکل ساعت شنی هستند که باعث خوش‌دستی چاقو می‌شود.

چاقوی صدف برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • باز کردن پوسته صدف
  • خارج کردن گوشت از پوسته

چاقوی حکاکی

چاقوی حکاکی

چاقوهای حکاکی Carving Knife، دارای تیغه بلند و باریکی با نوک تیز است. این چاقوها بسیار نازک‌تر از چاقوهای شف بوده و به آن‌ها امکان برش‌های نازک و یکنواختی را فراهم می‌کند. طول تیغه چاقوی حکاکی از ۸ تا ۱۴ اینچ متغیر است که ۱۰ اینچ آن، محبوب‌ترین اندازه است.

چاقوی حکاکی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • برش‌های یکنواخت ژامبون، مرغ و کباب گوشت گاو
  • برش کیک

چاقوی پنیر

چاقوی پنیر

چاقوهای پنیری، چاقوهای کوچک‌تری نسبت به بقیه چاقوها هستند که معمولاً برای برش دادن و تقسیم‌بندی پنیر استفاده می‌شود. انواع مختلفی از چاقوهای پنیر با تیغه‌ها و طول‌های مختلف وجود دارد که به‌طور ویژه برای برش پنیرهای نرم و سفت طراحی شده‌اند. برخی از چاقوهای پنیر دارای سوراخ‌هایی هستند که از چسبیدن پنیر به چاقو جلوگیری می‌کند.

چاقوی پنیر برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • برش پنیر
  • پخش پنیرهای نرم روی کراکرها

چاقوی سانتوکو

چاقوی سانتوکو

چاقوهای سانتوکو نوعی چاقوی ژاپنی هستند که دارای تیغه‌ای پهن و مستقیم با نوک گرد است. در مقایسه با سایر چاقوها، چاقوی سانتوکو دارای تیغه نازک‌تر و سبک‌تر بوده و برای برش‌های دقیق و نازک طراحی شده است. در بیشتر موارد، به دلیل طراحی همه‌کاره آن‌ها، می‌توان از این چاقوها به‌عنوان جایگزینی برای چاقوهای سرآشپز در آشپزخانه استفاده کرد. طول تیغه چاقوی سانتوکو از 5 تا 9 اینچ متغیر است که 7 اینچ آن، محبوب‌ترین اندازه است.

چاقوهای سانتوکو برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • خرد کردن میوه‌ها، سبزیجات، گوشت و ماهی
  • له کردن سیر، گوشت و سبزی

چاقوی ناکیری

چاقوی ناکیری

مدل چاقوی ناکیری، چاقوی ژاپنی با تیغه مستطیل شکل، نازک و سبک است. این چاقو کمی سنگین‌تر از چاقوهای سانتوکو هستند، زیرا برای برش دقیق‌تر طراحی شده‌اند. طول تیغه ‌این چاقوها از 5 تا 9 اینچ متغیر است که 7 اینچ آن محبوب‌ترین اندازه است.

چاقوهای ناکیری برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • خرد کردن سبزی و سیر

چاقوی تورن

چاقوی تورن

مدل چاقوی تورن، دارای تیغه‌ای کوتاه ۲ تا ۳ اینچی است که شبیه به منقار پرنده، به سمت پایین خم می‌شود. به لطف این طراحی می‌توانید به‌راحتی میوه‌های کوچک مانند زنجبیل را پوست بگیرید.

چاقوی تورن در چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • برش سیب‌زمینی، کدو سبز، هویج، سیب و گلابی
  • کندن پوست پیاز، سیر و میوه‌های کوچک

چاقو برکینگ

چاقو برکینگ

چاقوهای برکینگ Breaking نوعی چاقوهای قصابی هستند که برای برش قطعات بزرگ گوشت به قطعات کوچک‌تر استفاده می‌شود. تیغه ‌این چاقوها باریک‌تر، نازک‌تر و خمیده‌تر از چاقوی قصابی سنتی ساخته شده است تا به کاربر انعطاف بیشتری در هنگام بریدن پوست سخت، غضروف و استخوان‌های کوچک دهد. طول تیغه چاقوی برکینگ از ۷ تا ۱۰ اینچ متغیر است. اندازه ۸ اینچ آن، پرکاربردترین اندازه است.

چاقوی برکینگ برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • تقسیم قطعات بزرگ گوشت به قطعات کوچک‌تر
  • برش پوست سخت، غضروف و استخوان‌های کوچک
  • جدا کردن چربی‌های گوشت

چاقوی سیمتر

چاقوی سیمتر

چاقوهای سیمتر Cimeter یا چاقوهای اسکیتر شباهت زیادی به چاقوی برکینگ دارند. این چاقو دارای تیغه‌ای بلند، تیز و خمیده با لبه صاف است و نسبت به چاقوی برکینگ دارای وزن سبک‌تری است. چاقوی سیمتر معمولاً برای جدا کردن گوشت از استخوان و تهیه استیک استفاده می‌شود. طول تیغه چاقوی سیمتری از ۱۰ تا ۱۴ اینچ متغیر است که ۱۰ اینچ آن پرفروش‌ترین اندازه است.

چاقوی سیمتر برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • جدا کردن گوشت و چربی از استخوان
  • تقسیم قطعات متوسط گوشت به قطعات کوچک‌تر

انواع چاقوهای رومیزی

چاقوهای رومیزی، یکی از قطعات ضروری هستند که در کنار سرویس غذاخوری، بر روی میز غذاخوری قرار می‌گیرند. در این قسمت به ۵ نوع چاقوی رومیزی و کاربرد هر کدام آن‌ها نگاهی میندازیم.

چاقوی کره

چاقوی کره

چاقوهای کره، شکلی کوتاه، پهن و لبه‌ای گرد دارند که منحصراً برای برش دادن و پخش تکه‌های کره استفاده می‌شوند. این چاقوها برای پخش کردن کره، مربا، پنیر خامه‌ای مناسب هستند

چاقوی استیک

چاقوی استیک

چاقوهای استیک دارای لبه دندانه‌دار و نوک تیز هستند. این طراحی به برش آسان گوشت بدون آسیب رساندن به داخل آن کمک می‌کند. این چاقو برای برش دادن گوشت‌های پخته‌شده سفت مانند استیک مناسب است.

چاقوی ماهی

چاقوی ماهی

چاقوی ماهی در حدود سال 1850 اختراع شد، زمانی که غذای لوکس شامل سوپ، ماهی و گوشت بودند. چاقوهای ماهی دارای تیغه‌ای ریز و خمیده است. انتهای تیز تیغه ‌این چاقو، این امکان را به مشتریان می‌دهد که استخوان‌های ریز را از تکه‌های ظریف ماهی جدا کنند.

چاقوی شام

چاقوی شام

چاقوهای شام، یک چاقوی استاندارد برای صبحانه، ناهار و شام هستند. این چاقوها با دارای بودن تیغه بلند، خمیده و لبه دندانه‌دار کوچک می‌توانند انواع غذاهای پخته شده را برش دهند. از این چاقوها برای برش گوشت و سبزیجات، ماهی و سبزیجات استفاده می‌شود.

چاقوی دسر

چاقوی دسر

چاقوی دسر شبیه چاقوی شام است اما از نظر طول کلی کمی کوتاه‌تر است. لبه‌های آن‌ها کمی دندانه‌دار هستند که برای برش دادن خوراکی نرم مانند کیک، چیز کیک و شیرینی مناسب است.

اگر نمی‌دانید چطور چاقوی مناسب را انتخاب کنید، راهنمای خرید چاقو را بخوانید.

سخن آخر

دیدیم که ده‌ها نوع مختلف از چاقوهای آشپزخانه وجود دارد که برخی از آن‌ها چندکاره هستند و برخی دیگر برای یک کاربرد خاص طراحی شده‌اند. در این مقاله به معرفی انواع مختلف چاقوهای آشپزخانه و کاربردهای آن‌ها پرداختیم. انتخاب چاقوی مناسب و باکیفیت از فروشگاه نوینون می‌تواند شما را در پخت غذای خلاق‌تر کند و شما را از نگرانی در مورد بهترین روش برای بریدن غذا رها کند.

سؤالات متداول

انواع مختلف لبه‌های چاقو کدم‌اند؟

نوع لبه چاقویی که می‌خواهید تا حد زیادی به غذایی که می‌برید، بستگی دارد. سه نوع اصلی از لبه‌های چاقو وجود دارد: لبه گرانتون از چسبیدن غذاهای مرطوب و چسبنده به تیغه بعد از هر برش جلوگیری می‌کند. همچنین لبه صاف، بهترین گزینه برای بریدن میوه‌ها، سبزیجات و گوشت و لبه دندانه‌دار عالی‌ترین گزینه برای برش نان و کیک است.

پرکاربردترین چاقوی آشپزخانه کدام است؟

چاقوهای سرآشپز یا شف یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین چاقو آشپزخانه است. اگر بودجه کافی برای خرید همه چاقوها ندارید، توصیه ما خرید چاقوی شف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *