ابزار و تجهیزات

راهنمای خرید هارد اکسترنال

راهنمای خرید هارد اکسترنال

هارد اکسترنال، یک دستگاه ذخیره‌سازی است که از طریق کابل یا وایرلس به لپ‌تاپ متصل شده و از آن برای ذخیره‌سازی فایل‌ها و بک‌آپ گیری داده‌ها، زمانی که ظرفیت درایو داخلی پر است، استفاده می‌شود. در مقایسه با درایوهای فلش، این گجت‌ها ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری دارند. مزیت استفاده از هارد دیسک‌های اکسترنال این است که همیشه می‌توانید به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید. بااین‌حال، خطرات مرتبط با استفاده از هارد دیسک‌های خارجی وجود دارد. در صورت آسیب دیدن هارد دیسک خارجی، ممکن است فایل‌های شما از بین بروند. اگر شما هم تعداد زیادی عکس، ویدیو و فایل برای ذخیره کردن دارید یا به دنبال ایجاد نسخه پشتیبان از فایل‌های خود هستید، هارد اکسترنال یکی از راه‌حل‌های موجود است. در این مقاله، ما در مورد نکاتی که هنگام خرید هارد اکسترنال باید بدانیم، صحبت می‌کنیم.

انتخاب نوع درایو

انتخاب نوع درایو

دو نوع هارد اکسترنال در بازار وجود دارد: هارد دیسک HDD و درایو حالت جامد SSD. هرکدام از این درایوها مزایای خاص خود را دارند. تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام درایو برایتان مناسب است، به عوامل مختلفی از جمله نوع کاربرد مورد انتظار و همچنین بودجه شما بستگی دارد. در جهت تصمیم‌گیری آگاهانه، ویژگی‌های عملکرد هر کدام از درایوها را بیان کرده‌ایم.

هارد دیسک (HDD)

این نوع درایو، به دلیل مزیت اصلی آن در هزینه کمتر و ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتر، انتخابی محبوب برای بسیاری از کاربران است. بسیاری از کاربرانی که حجم زیادی از فایل‌ها را برای ذخیره‌سازی دارند و می‌خواهند مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه ممکن را داشته باشند، این نوع درایو را انتخاب می‌کنند. از جنبه منفی درایوهای هارد دیسک، می‌توان به آسیب‌پذیری آن در مقابل ضربه و همچنین سرعت پایین آن در مقابل انتقال داده اشاره کرد.

درایوهای حالت جامد SSD

درایوهای حالت جامد (SSD)، جز مقاوم‌ترین درایوهای خارجی بوده و از نظر اندازه نسبت به HDD جمع‌وجورتر هستند که به آن‌ها امکان تحمل بیشتر در برابر آسیب را می‌دهد. در این نوع درایو سرعت بارگذاری و اجرای برنامه‌ها تا ۱۰ برابر سریع‌تر از هارد دیسک است. عیب اصلی آن‌ها این است که معمولاً در مقایسه با HDD ها قیمت بیشتری دارند.

درایو قابل حمل یا رومیزی

درایو قابل حمل یا رومیزی

هارد دیسک‌های قابل‌حمل به نسبت درایوهای رومیزی، جمع‌و‌جورتر هستند و وزن سبک‌تری دارند. اگر دارای کسب‌وکار هستید که مدام از جلسه‌ای به جلسه دیگر جابه‌جا می‌شوید یا تولیدکننده محتوایی هستید که باید به نقاط مختلفی از جهان سفر کنید، انتخاب درایو قابل حمل که به‌راحتی در یک کیف کوچک جای می‌گیرد، مناسب‌ترین گزینه برای شما است. این نوع هارد دیسک‌ها، از دستگاهی که به آن متصل شده‌اند، شارژ می‌شوند. بنابراین نیازی به منبع تغذیه خارجی ندارند. البته اگر مکرراً سفر می‌کنید، احتمال اینکه در معرض آسیب باشند، بیشتر است.

در مقابل، هارد دیسک‌های اکسترنال رومیزی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در یک مکان مانند روی میز کار شما در خانه یا محل کار قرار بگیرند. اندازه بزرگ‌تری دارند و می‌توانند داده‌های بیشتری را در خود ذخیره کنند و نسبت به هارد دیسک‌های قابل‌حمل، عملکرد بهتری از نظر سرعت انتقال دارند. برخلاف درایوهای قابل‌حمل، این نوع هارد دیسک‌ها یک آداپتور برق جداگانه دارند که باید به پریز برق وصل شود. برای پشتیبان‌گیری از حجم زیادی از داده‌ها و ذخیره‌سازی فایل‌های بزرگ، هارد دیسک‌های رومیزی بهترین انتخاب هستند.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید کیبورد

ظرفیت هارد دیسک

ظرفیت هارد دیسک - خرید هارد اکسترنال

مهم‌ترین فاکتوری که به هنگام هارد دیسک باید در نظر بگیریم، این است که برای هارد اکسترنال خریداری‌شده چقدر فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید. ظرفیت ذخیره‌سازی هارد دیسک‌های HDD اغلب از ۱ ترابایت تا ۵ ترابایت و ظرفیت ذخیره‌سازی هارد SSD اغلب از ۲۵۰ گیگابایت تا ۵ ترابایت متغیر است. ظرفیت مناسب برای خرید هارد دیسک، بستکی به نیاز شما دارد. هارددیسک‌هایی با ظرفیت یک ترابایتی یا دو ترابایتی محبوب‌ترین انتخاب بین کاربران است.

سرعت خواندن و نوشتن

باید بگوییم که سرعت خواندن و نوشتن، یکی دیگر از فاکتورهایی است که هنگام خرید هارد اکسترنال باید در نظر گرفته شود. سرعت خواندن، به معنای سرعت دسترسی به داده‌ها است. سرعت نوشتن نیز نشان می‌دهد که داده‌ها با چه سرعتی می‌توانند در هارد ذخیره شوند. پارامتر سرعت خواندن و نوشتن دیسک معمولاً برحسب مگابایت بر ثانیه (MB/s) و گیگابایت بر ثانیه (GB/s) اندازه‌گیری می‌شوند. هرچه این سرعت‌ها بیشتر باشد، زمان کمتری را برای کپی کردن یا باز کردن فایل‌ها صرف خواهید کرد. اگر هارد دیسک را برای کارهایی مانند ویرایش ویدیو یا صدا، پشتیبان‌گیری، اجرای بازی‌ها برنامه‌ها به‌صورت مستقیم بر روی هارد دیسک، خریداری می‌کنید، توصیه ما این است که توجه ویژه‌ای به این فاکتور خرید داشته باشید. در نظر داشته باشید که هارد دیسک‌های SSD معمولاً سرعت خواندن و نوشتن بالاتری نسبت به HDD دارند.

امنیت داده‌ها

امنیت داده‌ها - خرید هارد اکسترنال

وجود این فاکتور در هارد دیسک‌های اکسترنال، می‌تواند باعث ایجاد یک لایه حفاظتی بیشتر برای اطلاعات حساس شخصی یا تجاری شما شود. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

  • حفاظت از رمز عبور: این گزینه این امکان را به کاربر می‌دهد که یک رمز عبور منحصربه‌فرد جهت دسترسی به درایو تعریف کند که به‌عنوان اولین خط دفاع در برابر دسترسی غیرمجاز عمل می‌کند. درصورتی‌که درایو شما گم شده یا به سرقت برود، افراد دیگر به داده‌های موجود در هارد دیسک دسترسی نخواهند داشت.
  • رمزگذاری سخت‌افزار: رمزگذاری سخت‌افزاری، سطح پیشرفته‌تر امنیتی است. در این حالت تمام داده‌های ذخیره‌شده بر روی هارد رمزگذاری شده و فایل‌ها به کدهای ناخوانا تبدیل می‌شود که فقط با کلید رمزگذاری صحیح (وارد کردن کد رمزگذاری شده) می‌تواند به فرمت اصلی خود ترجمه شود. رمزگذاری سخت‌افزار معمولاً از رمزگذاری نرم‌افزار ایمن‌تر و کارآمدتر است، زیرا به عملکرد سیستم شما بستگی ندارد. همچنین این نوع رمزگذاری را نمی‌توان با استفاده از بدافزار یا سایر روش، هک کرد.
  • درایوهای مقاوم: این درایوها برای مقاومت در برابر شرایط سخت محیطی و ضربه فیزیکی ساخته شده‌اند. برخی از این هارد دیسک‌ها، شامل گزینه‌هایی مانند پوشش بادوام، مقاومت در برابر آب و گردوغبار و حتی حریق هستند. این ویژگی‌ها، از یکپارچگی فیزیکی درایو و در نتیجه از داده‌ها محافظت می‌کند.

قابلیت اتصال

قابلیت اتصال - خرید هارد اکسترنال

می‌دانید که درایو ذخیره‌سازی باید به یک دستگاه یا سیستم دیگری متصل شود، بنابراین برای خرید هارد اکسترنال قابلیت اتصال، فاکتور مهمی است که باید آن را در نظر بگیریم. درایوی که انتخاب می‌کنید، باید از رابط‌هایی که روی سیستم شما قرار دارد، پشتیبانی کند. غالب درایوهای ذخیره‌سازی به‌طور یک کانکتور USB استاندارد دارند. علاوه بر این، شش نوع رابط متداول برای انتخاب وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

پورت USB

در طول سال‌های گذشته چندین نوع USB به بازار عرضه شده است، مانند USB2، USB3، USB 3.1 و USB4. تفاوت بین این نوع USB ها، در سرعت انتقال داده‌ها است. اگر می‌خواهید داده‌ها با سرعت بالا منتقل شوند، از درایوهایی استفاده کنید که از استانداردهای جدیدتری استفاده می‌کنند.  USB2 دارای سرعت انتقال 480 مگابیت بر ثانیه، USB3 سرعت انتقال 10 گیگابایت در ثانیه و USB4 که با نام معروف USB Type-C شناخته می‌شود، سرعت انتقال 40 گیگابایت بر ثانیه را ممکن می‌سازد.

پورت Thunderbolt

پورت تاندربولت، یکی دیگر از گزینه‌های اتصال هارد اکسترنال است که سرعت انتقال داده در آن بسیار بالا است. این نوع پورت، عمدتاً توسط کاربران حرفه‌ای استفاده می‌شود و دارای سرعت انتقال بالا (تا ۴۰ گیگابایت بر ثانیه با تاندربولت 3) است. این نوع رابط مناسب انتقال فایل‌های بزرگ است.

اتصال بی‌سیم یا Wireless

اتصال وایرلس یا بی‌سیم، فناوری نسبتاً جدیدی است که در حوزه فضای ذخیره‌سازی اکسترنال به کار می‌رود. این گزینه به درایو ذخیره‌سازی، این اجازه را می‌دهد که نقطه اتصال WiFi را ایجاد کند تا سیستم موردنظر، بدون کابل به هارد متصل شود. این دستگاه‌ها معمولاً دارای یک باتری هستند که باعث می‌شود چندین کاربر به‌طور هم‌زمان قادر به اتصال به هارد اکسترنال باشند.

اتصال eSATA

ازآنجایی‌که اتصال eSata یک رابط اختصاصی است، بنابراین اولویت اول کاربران حرفه‌ای است. این نوع اتصال دارای بالاترین سرعت انتقال داده است. هارد دیسک‌هایی با اتصال eSATA به رابط کامپیوتری eSATA برای دریافت این سرعت‌های انتقال نیاز دارد. این گزینه سرعت انتقال ۶ گیگابایت در ثانیه را ممکن می‌سازد.

اتصال Firewire

فایروایر، گزینه دیگری برای اشتراک‌گذاری آسان اطلاعات است که مشابه USB است. این گزینه بیشتر در سیستم‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سازگاری

سازگاری - خرید هارد اکسترنال

یکی دیگر از نکات مهم در خرید هارد، این است که درایو انتخابی، باید با دستگاه شما سازگار باشد. تقریباً همه درایوهای ذخیره‌سازی خارجی می‌توانند در سیستم‌های شخصی Mac و Windows استفاده شوند، مشروط بر اینکه درایو و سیستمی که استفاده می‌کنید دارای کانکتورهای سازگار باشند. برای اینکه هارد اکسترنال با دستگاه فعلی خود سازگار شود، باید آن را با استفاده از سیستم مناسب فرمت کنید. به خاطر داشته باشید که پس از فرمت کردن، فقط برای آن سیستم خاص کار می‌کند و شما نمی‌توانید از آن هارد در سایر سیستم‌ها استفاده کنید، مگر اینکه دوباره آن را فرمت کنید که به معنای پاک کردن تمام داده‌های ذخیره‌شده بر روی آن است.

این مطلب را از دست ندهید: راهنمای خرید پاوربانک

سخن پایانی

هارد دیسک اکسترنال، دستگاه ذخیره‌سازی است که می‌تواند به لپ‌تاپ یا سیستم متصل شود. عملکرد آن شبیه به یک هارد دیسک داخلی است با این تفاوت که فضای ذخیره‌سازی بیشتری برای فایل‌ها، اسناد، عکس‌ها و فیلم‌ها فراهم می‌کند. می‌توانید داده‌ها را به هارد اکسترنال انتقال دهید و از آن برای پشتیبان‌گیری فایل‌هایتان استفاده کنید. هارد اکسترنال‌های موجود در بازار می‌توانند از لحاظ نوع درایو، پرتابل یا رومیزی بودن، ظرفیت ذخیره‌سازی، سرعت انتقال داده، قابلیت اتصال و موارد دیگر با یکدیگر متفاوت باشند. ما در فروشگاه نوینون این تفاوت‌ها را بیشتر بررسی کردیم. امیدواریم بتوانید با کمک راهنمای خرید هارد اکسترنال برای انتخاب مدل مناسب خود راحت‌تر تصمیم بگیرید.

سؤالات متداول

هارد اکسترنال برای چه کسی مناسب است؟

هارد دیسک اکسترنال برای کسی که به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز دارد و تمایلی به ارتقای فضای داخلی کامپیوتر ندارد، گزینه مناسبی است. البته ارتقای هارد دیسک داخلی اغلب گزینه ارزان‌تری است اما بسیاری از لپ‌تاپ‌ها از ارتقای آن پشتیبانی نمی‌کنند. یکی دیگر از دلایل خرید هارد اکسترنال، این است که اگر کامپیوتر یا لپ‌تاپی را که استفاده می‌کنید، تعویض کنید. به‌آسانی می‌توانید فایل‌های ذخیره‌شده در آن را از سیستمی به سیستم دیر جابجا کنید.

نحوه استفاده از هارد اکسترنال چگونه است؟

هارد استرنال به‌صورت پلاگین است و نیازی به نصب درایور یا نرم‌افزار اضافی ندارد. هارد را به پورت موجود در سیستم خود متصل کنید. بلافاصله بعد از اینکه سیستم شما هارد مورد نظر را شناسایی کرد، می‌توانید از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *