ابزار و تجهیزات

نکات مهم نگهداری از ظروف پخت و پز

نکات مهم نگهداری از ظروف پخت و پز

امروزه ظروف آشپزی و پخت‌وپز، به بخش مهمی از آشپزخانه ما تبدیل شده‌اند. این ظروف نه‌تنها بر طراحی فضای آشپزخانه تاثیرگذار هستند، بلکه می‌توانند لحظات لذت‌بخشی را حین آشپزی برای ما رقم بزند. بنابراین اگر با احتیاط با قابلمه‌ها و تابه‌ها رفتار کنیم و به تکنیک های نگهداری از سرویس پخت و پز و تمیز کردن مناسب ظروف پخت و پز، توجه کنیم، این ظروف سال‌ها می‌توانند دوام بیاورند. در این مقاله چند نکته مهم برای مراقبت و نگهداری از ظروف پخت و پز را گردآوری کرده‌ایم.

نگهداری از ظروف آشپزی متناسب با جنس آن‌ها

نگهداری از ظروف آشپزی متناسب با جنس آن‌ها

ظروف مختلف با توجه به جنس متفاوتی که دارند، پس از خرید ظروف پخت و پز باید بدانید که این سرویس‌ها روش‌های نگهداری متفاوتی را نیاز دارند.

  • آلومینیوم: ظروف آلومینیومی را پس از استفاده در اسرع وقت شسته و کاملاً خشک کنید. این ظروف به‌سرعت مات می‌شوند، بنابراین با یک پد پاک‌کننده نرم بدون ایجاد خش، سطوح آن را براق کنید.
  • چدن: قبل از استفاده از ظروف چدنی، کناره‌های قابلمه یا تابه را با روغن گیاهی آغشته کنید، روغن را به میزانی بریزید که تنها کف آن را بپوشاند. بعد از استفاده، زمان دهید تا ظرف خنک شود، سپس روغن را بیرون ریخته و باقیمانده آن را با دستمال‌کاغذی پاک کنید. بعد از هر بار استفاده، آن را با آب داغ و مایع ظرف‌شویی بشویید و کاملاً خشک کنید تا ظرف چدنی زنگ نزند.
  • مس: قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های مسی را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و در صورت لزوم در همان محلول خیس کنید تا غذای چسبیده شده پاک شود. قسمت بیرونی ظروف را با محلول سرکه سفید و نمک تمیز بسابید تا جلا پیدا کنید.
  • ظروف پخت و پز نچسب یا تفلون: بیشتر این ظروف به‌راحتی با آب داغ و مایع ظرفشویی تمیز می‌شوند. می‌توانید از اسکرابرها و پدهای پلاستیکی یا نایلونی برای از بین بردن مواد غذایی سوخته استفاده کنید.
  • ظروف استیل: پس از استفاده، برای نگهداری از ظروف پخت و پز استیل، آن‌ها را با مواد شوینده مناسب و آب بشویید تا احتمال لکه شدن آن کاهش یابد. از پودر شستشو یا اسکراب خشن برای شستشو استفاده نکنید تا سطوح ظرف خراش نگیرد. همچنین تابه‌های استیل را برای مدت طولانی خیس نکنید، زیرا نمک‌های معدنی موجود در آب، ممکن است باعث ایجاد لکه در ظرف شوند.

نکات طلایی برای افزایش طول عمر سرویس پخت و پز

نکات طلایی برای افزایش طول عمر سرویس پخت و پز

قابلمه یا ماهیتابه خالی را بر روی آتش قرار ندهید

ظرف خالی در تماس مستقیم با منبع حرارت بیش‌ازحد گرم می‌شود؛ زیرا هیچ موادی داخل ظرف نیست که باعث کاهش گرمای دریافتی ظرف شود. قرار گرفتن ظرف در معرض گرما می‌تواند به‌طور غیرقابل برگشتی خواص فیزیکی ظرف را تغییر دهد، این تغییر می‌تواند از تغییر رنگ ظرف گرفته تا ذوب شدن موادی که از آن ساخته شده است، باشد.

قبل از شستن اجازه دهید تا ظرف کاملاً خنک شود.

دمای ظرف حین شستشو باید پایین باشد، در غیر این صورت ممکن است در ظرف شوک حرارتی ایجاد شده و به ساختار مولکولی آن آسیب برساند و عمر مفید محصول را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

از لوازم خشن استفاده نکنید

در حین پخت‌وپز از وسایلی که می‌توانند در تابه‌ها و قابلمه‌ها خراش ایجاد کنند، استفاده نکنید. ظروف فلزی مانند قاشق می‌توانند به سطح ظرف آسیب رسانده و به روکش نچسب آن آسیب بزنند. استفاده از وسایل چوبی و پلاستیکی بهتر گزینه است.

از مواد شیمیایی قلیایی استفاده نکنید

برای تمیز کردن، از مواد ساینده، سفیدکننده و مواد شوینده قلیایی استفاده نکنید. محصولات پاک‌کننده می‌توانند به‌طور جبران‌ناپذیری به محصول آسیب وارد کنند. این مواد در برخی موارد، می‌توانند در ظروف استیلی باعث ایجاد سوراخ‌های ریز می‌شوند که در نهایت باعث غیرقابل استفاده شدن ظرف شود.

برای تمیز کردن ظروف از آب گرم استفاده کنید

برای تمیز کردن ظروف از آب گرم استفاده کنید

روغن و غذای سوخته چسبیده به ظروف، در معرض آب داغ راحت‌تر تمیز می‌شود. به‌این‌ترتیب برای از بین بردن آن‌ها نیازی به اسکراب خشن نیست و میزان استفاده از مواد شوینده کاهش می‌یابد.

غذاهای اسیدی احتمال آسیب به ظروف را افزایش می‌دهد.

بسته به برند ظروف پخت‌وپزی که خریداری می‌کنید، برخی از مواد غذایی اسیدی باعث خرابی زودرس روکش نچسب ظرف می‌شود. تماس مکرر ظرف با محصولات اسیدی، می‌تواند باعث کنده شدن و خراشیدگی روکش شود. بنابراین برای نگهداری از سرویس پخت و پز تا جایی که می‌توانید غذاهایی مانند گوجه‌فرنگی و لیمو را در تابه‌های چدنی که روکش نچسب ندارند، بپزید.

قبل از پختن غذا، ظرف را روغن‌کاری کنید

اگرچه تابه‌های نچسب برای کمک به چسبیدن غذا طراحی شده‌اند، اما این بدان معنا نیست که نباید از روان‌کننده‌هایی مانند کره و روغن استفاده کنید. کره و روغن نه‌تنها به طعم‌دار شدن غذا کمک می‌کنند، بلکه می‌تواند از خرابی زودرس ظروف پخت و پز نیز جلوگیری کنند. بنابراین برای نگهداری از ظروف پخت و پز تفلون بهتر است بدون آب یا روغن به آن‌ها حرارت ندهید. 

هنگام خرید ظروف پخت و پز به کیفیت توجه کنید

یکی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری از ظروف پخت وپز و طول عمر آن‌ها، انتخاب صحیح و متناسب با نیاز ظروف پخت‌وپز است. بدیهی است که هرچقدر ظروف باکیفیتی انتخاب کنید، ماندگاری ظرف آشپزخانه شما بیشتر خواهد بود. بنابراین بهتر است به سراغ برندهای باکیفیت‌تر بروید حتی اگر هزینه بیشتری در بر داشته باشند.

ظروف آشپزی را در جای مناسب قرار دهید

ممکن است قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های قدیمی‌تان داخل کمد در کنار بقیه ظروف باشند. اگر فضای کافی در آشپزخانه دارید، توصیه می‌کنیم که ظروف پخت‌وپز را در جایی جدا از بقیه ظروف نگه‌داری کنید. پس از تمیز کردن و خشک‌کردن ظروف، آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. قرار گرفتن در معرض رطوبت ممکن است در طول زمان بر یکپارچگی آن تأثیر بگذارد. تا حد امکان ظروف و درب‌های ظروف پخت و پز را به‌طور جداگانه نگهداری کنید.

اگر نمی‌دانید چه نوع سرویسی را انتخاب کنید، نکات مهم برای خرید ظروف پخت و پز را بخوانید.

نکاتی برای شستن ظروف پخت و پز

نکاتی برای شستن ظروف پخت و پز
  • جوش شیرین جایگزینی برای مواد شوینده است. اگر کمی جوش شیرین را با مقداری مواد شوینده مخلوط کنید، به‌راحتی می‌توانید لکه‌ها را از چاقوها و قاشق‌هایی که دارای لکه روغن هستند، پاک کنید.
  • طبخ غذا در ظروف چدنی، طعم خاصی به غذا می‌دهد؛ اما مدت‌زمانی که برای از بین بردن لکه‌ها باید صرف کنید، بسیار زیاد است. استفاده از نوشابه، راه‌حلی برای این مشکل است.
  • از قرص‌هایی که برای تهیه پروتزهای دندانی استفاده می‌شود، می‌توان برای تمیز کردن ظروف لعابی استفاده کرد. برای این کار ظرف را با آب ولرم پر کنید و بسته به اندازه ظرف حدود یک یا دو عدد قرص داخل ظرف قرار دهید.
  • اسکراب‌های نرم می‌توانند به شما کمک کنند تا ظرف را به روشی بهتر تمیز کنید. ظرف را با مواد شوینده مناسب پر کنید و بگذارید مدتی بماند. این کار لکه‌ها را پاک می‌کند.
  • در برخی مواقع اگر ظروف سوخته را حدود دو ساعت در فریزر نگه‌دارید، ذرات سوخته غذا راحت‌تر از بین می‌روند.
  • از رب گوجه‌فرنگی و سس کچاپ برای رویه ظروف مسی یا فلزی که درخشش خود را از دست‌ داده‌اند، استفاده کنید. استفاده از رب یا سس کچاپ، نه‌تنها گزینه بهتری نسبت به مواد شوینده و مایعات است، بلکه هنگام استفاده از آن‌ها برای شستن ظرف، نیازی به پوشیدن دستکش ندارید. سس کچاپ را روی ظرف بمالید تا حدود نیم‌ساعت یا بیشتربماند. اسید موجود در سس کچاپ لکه را پاک می‌کند. تمر هندی نیز همین کارایی را دارد.
  • اکثر ظروف قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارند. با این حال، توجه داشته باشید که مواد شوینده ماشین ظرفشویی از مایعات ظرفشویی دستی اسیدی‌تر هستند. با گذشت زمان، مواد شوینده ماشین ظرفشویی آن‌ها می‌توانند باعث ایجاد رسوبات و لکه‌هایی شوند که به‌سختی از بین می‌روند و طول عمر ظروف را کوتاه می‌کنند. توصیه می‌کنیم ظروف را در صورت امکان با دست بشویید.

سخن پایانی

راز ماندگاری قابلمه و ماهیتابه، در مراقبت روزانه از آن‌ها نهفته است. انتخاب و خرید ظروف مناسب، نه‌تنها فرآیند پخت‌وپز را ساده می‌کند، بلکه می‌تواند طول عمر مورد انتظار از ظروف آشپزی را افزایش دهد و کارایی آن را بالا ببرد. در حالت ایده‌آل، هر بار که آشپزی می‌کنیم، غذا بدون زحمت از روی سطح ظروف پاک می‌شود، اما بهتر است بدانید که حتی بهترین سطوح نیز گاهی اوقات با چالش سوختگی غذا روبه‌رو می‌شوند. عواملی مانند دمای پخت، نوع غذا و کیفیت ظرف می‌تواند منجر به شرایطی شود که غذا به آن بچسبد. در این مقاله نکاتی برای مراقبت و نگهداری از ظروف پخت و پز و شستشوی آن‌ها بیان کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. شما می‌توانید انواع سرویس پخت و پز را با بهترین کیفیت و قیمت از فروشگاه نوینون و به‌صورت اقساطی خریداری کنید.

سؤالات متداول

چگونه یک قابلمه یا تابه سوخته را تمیز کنیم؟

رای تمیز کردن این ظروف به یاد داشته باشید که ظروف آشپزی، در این حالت بیش‌ازحد داغ شده، هرگز آن را ناگهانی زیر آب سرد قرار ندهید. بلکه اجاق‌گاز را خاموش کنید و ظرف را با یک پارچه مرطوب بپوشانید تا کاملاً خنک شود. برای از بین بردن آثار سوختگی از کف ظروف استیلی، سینک ظرفشویی را با آب پر کنید، یک قرص ماشین ظرفشویی اضافه کنید و بگذارید ظرف یک ساعت خیس بخورد. سپس لکه‌ها را با یک اسفنج نرم از بین ببرید. همچنین می‌توانید از یک ساینده ملایم با مقداری روغن و سرکه یا آب‌لیمو استفاده کنید. برای از بین بردن آثار سوختگی و لکه‌ها از ظروف چدنی، مقداری سفیدکننده بسیار رقیق‌شده داخل آن بریزید و بگذارید چند ساعت خیس بخورد و سپس آبکشی کنید.

آیا می‌توانم از محصولات ارگانیک برای تمیز کردن ظروف خود استفاده کنم؟

بله. جوش شیرین و سرکه سفید دو ماه پرکاربرد در تمیز کردن ظروف پخت‌وپز است. تا حد ممکن مواد سوخته را با قاشق چوبی بکنید و کف ظروف را خراش ندهید. سپس یک لایه جوش‌شیرین به کف قابلمه یا ماهیتابه خود اضافه کنید و روی آن آب بریزید. مخلوط را بجوشانید و در صورت لزوم کف تابه را با قاشق چوبی بشویید. در نهایت ظروف خود را با آب تمیز بشویید و خشک کنید. سرکه سفید این ماده پاک‌کننده طبیعی برای تمیز کردن و نگهداری بسیاری از سطوح و ظروف گزینه مناسبی است. از یک کاردک چوبی استفاده کنید تا سوختگی باقیمانده را تا حد ممکن پاک کنید، سپس مقداری سرکه سفید و آب اضافه کنید. مخلوط را بجوشانید. با گرم شدن تدریجی سوختگی باقیمانده از بین می‌رود. هنگامی‌که تمام مواد باقی‌مانده از بین رفت، ظروف آشپزی را مانند همیشه با آب تمیز بشویید و خشک ‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *