اخبار فناوری

بی صدا حرف بزنید

عینک هوشمند جدید از سونار برای خواندن لب های شما استفاده می کند

محققان دانشگاه کورنل فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که اجازه ارتباط بی‌صدا را فراهم می‌کند. دستگاهی که آن‌ها طراحی کرده‌اند، فناوری سونار را روی یک عینک قرار می‌دهد تا حرکت لب‌های کاربر را تشخیص دهد و کلمات او را بخواند.در ادامه می‌توان این کلمات را برای کسانی که با مشکلات تکلم روبه‌رو هستند روی بلندگو پخش کرد یا برای سیستم‌های کامپیوتری فرستاد.

 استادیار علوم اطلاعات در کورنل گفته است : «ما در مورد این سیستم بسیار هیجان‌زده هستیم، زیرا این سیستم واقعاً زمینه را در زمینه عملکرد و حفظ حریم خصوصی پیش می‌برد .

دو بلندگو و دو میکروفون در پایین دو طرف قاب عینک وصل شده اند. امواج سونار بی صدا از لب ها در جهات مختلف به سمت میکروفون ها پرتاب می شوند که تغییرات مختلفی را در شکل برای ارزیابی هوش مصنوعی دریافت می کنند.

به گفته محققان، الگوریتم آنها توانسته است این الگوهای اکو سونار را با دقت 95 درصد تشخیص دهد.


داده های سونار مورد استفاده توسط EchoSpeech به طور قابل توجهی کوچکتر از داده های تصویری و ویدیویی هستند، و به گفته محققان امکان پردازش و ارسال مستقیم آن از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند در زمان واقعی را فراهم می کند.

محققان می گویند علاوه بر اینکه به طور بالقوه از همه اطرافیان خود فیلم نمی گیرند و از آنجایی که داده‌ها به‌جای آپلود در فضای ابری، به‌صورت محلی در گوشی هوشمند شما پردازش می‌شوند، اطلاعات حساس به حریم خصوصی حفظ شده و در دسترس نمی باشد.»

محققان می‌گویند این سیستم در عرض چند دقیقه می‌تواند الگوهای گفتاری فرد را یاد بگیرد. این دستگاه همچنین درحال‌حاضر به‌گونه‌ای طراحی شده است که 10 ساعت عمر باتری داشته باشد. پژوهشگران حالا به‌دنبال تجاری‌سازی این فناوری هستند.

عینک سونار می‌تواند چه کاربردهایی داشته باشد؟

یکی از جذاب‌ترین کاربردهای این عینک برای افرادی است که با مشکلات صدا روبه‌رو هستند. این افراد می‌توانند تنها با تکان‌دادن لب، حرف‌های خود را به یک بلندگوی دیگر برسانند تا صدایشان از این طریق پخش شود. این دستگاه همچنین می‌تواند در کتابخانه‌ها برای کنترل موسیقی یا در کنسرت‌ها که سروصدای زیادی وجود دارد، برای ارسال فرمان‌های کلامی به سیستم‌های الکترونیکی استفاده شود.

ChinChi Mag


											

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *