گجت ها

عینک هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟

عینک هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟

برای قرن‌های متمادی، هدف اصلی عینک‌ها، صرفاً بهبود بینایی ما بوده است. اما اکنون پیشگامان حوزه فناوری از این هدف فراتر رفته و تمام نیروی خود را به کار گرفته‌اند تا عینک‌های هوشمند تولید کنند. عینک هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟ به بیان ساده، عینک هوشمند ابزاری هستند که در آن‌ها تلاش شده که امکانات و پتانسیل‌های گوشی هوشمند در قالب لنز عینک گنجانده شود. این عینک‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند که در ادامه مقاله با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم. با پیشرفت‌های روزافزون در حوزه فناوری، ما شاهد پتانسیل بیشتری برای این دستگاه‌ها خواهیم بود تا کیفیت زندگی ما را بهبود ببخشند.

عینک هوشمند چیست؟

عینک هوشمند چیست؟

عینک‌های هوشمند، دستگاه هوشمند پوشیدنی هستند که مانند عینک‌های معمولی روی چشم قرار می‌گیرند. برخلاف عینک‌های سنتی، این عینک‌ها دارای قابلیت‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) بوده و درک کاربران را از دنیای اطراف تغییر می‌دهند. لنزهای عینک هوشمند دارای ویژگی‌هایی مانند دوربین، سنسور و کنترل صوتی است که می‌توانند این داده‌ها را در میدان دید چشمان کاربر به نمایش بگذارند. اولین عینک هوشمند تجاری عرضه‌شده Google Glass بود که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. اما این دستگاه با چالش‌های مختلفی روبرو شد و در سال ۲۰۱۵ تولید آن متوقف شد. بعد از آن بسیاری از شرکت‌ها چالش‌های موجود در این عینک را اصلاح‌ کرده و عینک‌های هوشمند آپدیت‌شده را به بازار وارد کردند. انتظار می‌رود عرضه عینک‌های هوشمند در چند سال آینده رشد قابل‌توجهی داشته باشد. این رشد ناشی از پیشرفت در فناوری و همچنین افزایش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان و مشاغل خواهد بود.

عینک هوشمند چگونه کار می‌کند؟

عینک هوشمند چگونه کار می‌کند؟

حالا که دانستید عینک هوشمند چیست، حتما طرز کار این گجت برایتان سوال است. در عینک‌های هوشمند یک سیستم نمایشگر پیچیده قرار دارد که معمولاً در میدان دید کاربر قرار می‌گیرد. این نمایشگر، محتوای دیجیتالی مانند متن، تصاویر، ویدئوها یا اشیاء سه‌بعدی را روی لنز یا صفحه شفاف نمایش می‌دهد. محتوا به‌دقت با دید کاربر همسو می‌شود و ترکیبی یکپارچه از دنیای فیزیکی و مجازی ایجاد می‌کند.

برای فعال کردن این ویژگی، عینک‌های هوشمند از فناوری‌های پیشرفته از جمله دوربین‌ها، حسگرها، پردازنده‌ها و اینترنت استفاده می‌کنند. دوربین‌ها محیط اطراف کاربر را ثبت می‌کنند و به دستگاه اجازه می‌دهند محیط اطراف را پردازش کرده و سپس این اطلاعات را در اختیار کاربر قرار دهند. حسگرها، مانند ژیروسکوپ و شتاب سنج، حرکات سر کاربر را ردیابی می‌کنند و دستگاه را قادر می‌سازند تا محتوای نمایش داده‌شده را در زمان واقعی بر اساس دیدگاه کاربر تنظیم کند. عینک‌های هوشمند، قابلیت‌های صوتی مانند بلندگو و فناوری هدایت استخوانی را برای ارسال و دریافت فرمان‌های صوتی دارا هستند. برخی از عینک‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا با ضربه زدن، کشیدن انگشت یا حرکات دست در هوا با محتوای دیجیتال تعامل داشته باشند.

اجزای کلیدی عینک های هوشمند

اجزای کلیدی عینک های هوشمند

در ادامه نحوه قرارگیری اجزای عینک‌های هوشمند را مرور می‌کنیم:

  1. صدا: بلندگو برای ورودی‌های صوتی در انتهای تکیه‌گاه گوش قرار دارد. صدا از طریق کانال صوتی به گوش منتقل می‌شود.
  2. سی پی یو: واحد پردازش مرکزی (CPU) که همان مغز دستگاه‌های هوشمند است، بر روی بازوی عینک قرار دارد.
  3. میکروفون: میکروفون در زیر لولا عینک قرار دارد. امروزه اکثر عینک‌های هوشمند، میکروفون را با یک میکرو اسپیکر جفت می‌کند تا کاربر بتواند به‌راحتی به موسیقی و پادکست گوش دهد.
  4. پروژکتور: پروژکشنی که در قسمت بالایی لنز قرار دارد، آینه منحنی نامیده می‌شود. با وجود این پروجکشن درعین‌حال که می‌توانید نمای دنیای واقعی را از پشت عینک ببینید، نمایشگرهای دیجیتالی نیمه شفاف نیز در مقابل چشمان شما قابل مشاهده است.
  5. دوربین: یکی از چالش‌هایی که اولین عینک هوشمند داشت شد، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی کاربران بود. بسیاری از خریداران از قابلیت فیلم‌برداری و ذخیره فیلم‌ها، بدون اجازه کاربر معترض بودند، همین عامل نیز، خروج عینک اکسپلورر گوگل را از بازار در سال ۲۰۱۵ سرعت بخشید. امروزه تولیدکنندگان عینک‌های هوشمند، لنزهای دوربین را به اندازه‌ای کوچک می‌سازند که به‌طور نامحسوس درون قاب محصولاتشان قرار بگیرند، این دوربین‌ها بدون تایید کاربر، اجازه ذخیره عکس و فیلم‌ها را ندارند.
  6. صفحه‌نمایش: به‌جای صفحه‌کلید و ماوس، عینک‌های هوشمند را می‌توان با لمس کردن، ضربه زدن یا کشیدن انگشت روی دکمه‌های تعبیه‌شده در قاب کنترل کرد.

مزایای عینک هوشمند چیست؟

مزایای عینک های هوشمند

دستگاه‌های واقعیت افزوده فعلی مانند مایکروسافت هولولنز و مجیک لیپ وان حجیم و گران هستند، اما عینک‌های هوشمند راه‌حلی فشرده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند که می‌توانند به‌راحتی در زندگی روزمره ما ادغام شود. عینک هوشمند را می‌توان به‌عنوان گوشی‌های هوشمند در نظر گرفت. انواع مختلفی از عینک‌های هوشمند در حال توسعه هستند که همه آن‌ها یک هدف مشترک دارند: ارائه یک تجربه همه‌جانبه به کاربران. برخی از کاربردهای بالقوه عینک هوشمند عبارت‌اند از:

  1. ردیابی پیشرفته: عینک‌های هوشمند می‌توانند مسیر شما و سایر اطلاعات مفید در مورد محیط اطراف شما را جمع‌آوری و ارائه دهند.
  2. بازی واقعیت افزوده: بازی‌های واقعیت افزوده می‌توانند با عینک‌های هوشمند جذاب‌تر و تعاملی‌تر شوند.
  3. افزایش بهره‌وری: عینک‌های هوشمند می‌توانند اطلاعات و داده‌های مرتبط را نمایش دهند تا به شما کمک کنند در کارتان کارآمدتر و سازنده‌تر باشید.
  4. ارتباطات: عینک‌های هوشمند می‌توانند با تقویت دیدگاه شما نسبت به محتوای دیجیتال، راه جدیدی برای برقراری ارتباط با دیگران ارائه دهند.

همان‌طور که از نام آن پیداست، عینک‌های هوشمند عینک‌های واقعیت افزوده (AR) هستند که ویژگی‌ها و عملکردهای بیشتری را در مقایسه با عینک‌های معمولی ارائه می‌دهند. برای مثال، عینک‌های هوشمند می‌توانند به حسگرها، دوربین‌ها و سایر فناوری‌های پیشرفته جهت ردیابی حرکات چشم کاربر، ارائه اطلاعات در مورد محیط اطراف و حتی ترجمه زبان گفتاری مجهز شوند.

اگر به گجت‌های هوشمند علاقه دارید، راهنمای خرید ساعت هوشمند را هم بخوانید.

کاربرد عینک‌های هوشمند

کاربرد عینک‌های هوشمند

عینک هوشمند در حوزه‌های مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارد. برخی از کاربردهای قابل‌توجه استفاده از عینک هوشمند در صنعت عبارت‌اند از:

تجارت و شرکت

عینک‌های هوشمند کاربرد قابل‌توجهی در صنایعی مانند تولید، تدارکات و خدمات پیدا کرده‌اند. کارگران می‌توانند اطلاعات، دستورالعمل‌ها و کمک از راه دور را مستقیماً از طریق عینک هوشمند خود دریافت کنند و بهره‌وری، دقت و ایمنی خود را بهبود بخشند.

مراقبت‌های بهداشتی

در بخش مراقبت‌های بهداشتی، عینک‌های هوشمند، دسترسی به اطلاعات بیمار، سوابق پزشکی و اطلاعات تشخیصی را تسهیل می‌کنند. جراحان نیز می‌توانند از این عینک‌ها استفاده کنند تا راهنمایی‌های بصری ارزشمندی را دریافت کنند و دقت کار خود را افزایش دهند.

آموزش و پرورش

عینک‌های هوشمند، با قرار دادن محتوای آموزشی بر روی اشیاء دنیای واقعی، تجربیات یادگیری فراگیر را ارائه می‌دهند. این عینک‌ها می‌توانند دستورالعمل‌ها، شبیه‌سازی‌ها یا ترجمه‌های زبانی گام‌به‌گام ارائه دهند و یادگیری را جذاب‌تر و مؤثرتر کنند.

بازی و سرگرمی

عینک‌های هوشمند ابعاد جدیدی را برای بازی و سرگرمی باز می‌کنند. کاربران می‌توانند دنیای مجازی را تجربه کنند، بازی‌های واقعیت افزوده را انجام دهند و فیلم‌ها را روی یک صفحه بزرگ مجازی تماشا کنند.

اختلالات بینایی

عینک‌های هوشمند این پتانسیل را دارند که به افراد دارای اختلالات بینایی کمک کنند. برای این افراد، عینک هوشمند می‌تواند سطحی از استقلال و آزادی را فراهم کند که قبلاً دست‌نیافتنی بود. این دستگاه‌ها می‌توانند به کاربران این امکان را بدهند که بدون کمک دیگران در محیط خود حرکت کنند و با دنیای اطراف خود تعامل داشته باشند.

چالش‌های عینک هوشمند

چالش‌های عینک هوشمند

عینک‌های هوشمند دارای کاربردهای بسیار زیادی است، اما این عینک‌ها همانند دیگر ابزار هوشمند موجود دارای چالش‌ها هست که در این بخش برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • آموزش: عموم مردم برای استفاده آسان از عینک‌ها، نیاز به یادگیری نحوه کارکرد این ابزار دارند. سازگاری عموم مردم با عینک‌ها زمان‌بر است.
  • آگاهی از بینایی: افرادی که قصد دارند از عینک هوشمند استفاده کنند، در ابتدا باید سلامت بینایی خود را بسنجند.
  • ایمنی: عینک‌های هوشمند پتانسیل قابل‌توجهی برای پرت کردن حواس کاربر دارند که می‌تواند خطر را برای خود و دیگران به‌خصوص در حین رانندگی افزایش دهد. برخی از کشورها استفاده از عینک هوشمند را در هنگام رانندگی ممنوع کرده‌اند.
  • امنیت: هرگونه داده شخصی که از طریق عینک هوشمند خود به اشتراک می‌گذارید، ممکن است ایمن نباشد. این احتمال که شما بدون اطلاع یا رضایت از دیگران عکس می‌گیرید یا از آن‌ها فیلم می‌گیرید نیز ممکن است از نظر اجتماعی ناخوشایند باشد.

سخن پایانی

عینک هوشمند از نظر ظاهری تا حد بسیار زیادی شبیه عینک‌های معمولی هستند. با این تفاوت که این عینک‌ها دارای نمایشگر داخلی و حسگرهایی هستند و با نمایش اطلاعات به کاربران این اجازه را می‌دهد که با دنیای دیجیتال تعامل داشته باشند. به‌عنوان مثال، برخی از عینک‌های هوشمند می‌توانند به اینترنت متصل شوند و اطلاعاتی در مورد ظاهر شما ارائه دهند. همچنین برخی از آن‌ها می‌توانند فیلم ضبط کنند یا عکس بگیرند.

با استفاده از این عینک‌ها می‌توانید اطلاعات دیجیتالی را بر روی محیط واقعی شیشه عینک مشاهده کنید و بدون نگاه کردن به گوشی هوشمند خود، مسیرها، اعلان‌ها و سایر اطلاعات را مشاهده کنید. علاوه بر این، این عینک‌ها می‌توانند با ارائه بازخورد در مورد روتین تمرینات ورزشی به شما کمک کنند تناسب‌اندام خود را حفظ کنید. همان‌طور که می‌بینید با پیشرفت فناوری، عینک‌های هوشمند به یک عنصر اصلی در زندگی روزمره ما تبدیل خواهند شد. در این مطلب سعی کردیم به پرسش عینک هوشمند چیست به‌طور کامل پاسخ دهیم و مزایای این گجت را معرفی کنیم. برای خرید عینک هوشمند می‌توانید به فروشگاه نوینون سر بزنید.

سؤالات متداول

هزینه لازم برای خرید عینک هوشمند چقدر است؟

عینک‌های هوشمند بسته به قابلیت‌هایشان، قیمت‌های متفاوتی دارند. به‌طور میانگین محدوده قیمتی این عینک‌ها از ۲۵۰ تا ۸۰۰ دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *