ابزار و تجهیزات

رطوبت ساز چیست و چه کاربردی دارد؟

رطوبت ساز چیست و چه کاربردی دارد؟

در طول ماه‌های سرد زمستان، ترجیح بسیاری از ما، ماندن در خانه و استفاده از سیستم گرمایشی است. کاهش دما و استفاده از سیستم گرمایشی، سطح رطوبت را کاهش می‌دهد. وقتی سطح رطوبت کمتر می‌شود، اثرات آن به شکل‌های مختلف احساس می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای تنظیم سطح رطوبت محیط، استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز است. دستگاه رطوبت ساز با اضافه کردن رطوبت به هوای خانه، کیفیت کلی هوا را بهبود می‌بخشد. این دستگاه به‌طور خودکار، سطح رطوبت محیط را با تبدیل آب به بخار و گردش آن در محیط تنظیم می‌کند. در این راهنما، ما ابتدا بیان می‌کنیم رطوبت ساز چیست و همچنین تمام نکاتی را که باید در مورد این سیستم‌ها بدانید، از کاربرد آن‌ها گرفته تا انواع مختلف آن‌، توضیح می‌دهیم. بنابراین می‌توانید بهترین دستگاه رطوبت ساز، متناسب با نیاز و بودجه خودتان را انتخاب کنید.

رطوبت ساز چیست؟

رطوبت ساز چیست؟

هنگامی‌که سطح رطوبت در محیط کمتر از محدوده خاصی است، احتمال اینکه با برخی مشکلات فیزیکی مانند خشکی پوست، اگزما یا عفونت‌های سینوسی مواجه شویم، بسیار زیاد است. دستگاه رطوبت ساز، با تنظیم سطوح رطوبت به‌طور خودکار، برای کاهش برخی مشکلات ناشی از خشکی هوا طراحی شده و هدف آن نگه‌داشتن رطوبت محیط در محدوده بهینه است. به بیان ساده، رطوبت سازها دستگاه‌هایی هستند که برای جلوگیری از خشکی هوا که می‌تواند باعث تحریک در بسیاری از قسمت‌های بدن شود، رطوبت را به هوا اضافه می‌کنند. این دستگاه‌ها برای درمان خشکی پوست، بینی، گلو و لب‌ها کارایی بسیار زیادی دارند. رطوبت سازها می‌توانند برخی از علائم ناشی از آنفولانزا و سرماخوردگی را کاهش دهند. البته بهتر است بدانید که استفاده بیش‌ازحد از رطوبت ساها یا تمیز نکردن صحیح آن‌ها، ممکن است به‌طور بالقوه مشکلات تنفسی را وخیم‌تر کرده و باعث ایجاد سایر بیماری‌ها شوند. بنابراین بهتر است برای خرید وسایل سرمایشی و گرمایشی مانند رطوبت ساز اطلاعات کافی به دست آورید.

انواع رطوبت سازها

حالا که متوجه شدید رطوبت ساز چیست، باید بدانید نوع رطوبت‌سازی که انتخاب می‌کنید به ترجیحات، بودجه و اندازه منطقه‌ای که می‌خواهید به آن رطوبت اضافه کنید، بستگی دارد.

دو دسته کلی از رطوبت سازها وجود دارد:

  • رطوبت سازهای خانگی که با کمک یک متخصص HVAC به سیستم HVAC موجود و خطوط لوله‌کشی آب منزل متصل می‌شوند. آن‌ها به‌طور خودکار، سطوح رطوبت در خانه را کنترل می‌کنند.
  • رطوبت سازهای قابل‌حمل، سیستم‌های مستقل که معمولاً برای ایجاد رطوبت برای فضای کوچک کاربرد دارد. این دستگاه‌ها قابلیت جابجایی نیز دارند.

انواع دستگاه های رطوبت ساز خانگی

انواع دستگاه های رطوبت ساز خانگی

رطوبت سازهای خانه، رطوبت را از طریق کانال‌کشی به‌کل فضای خانه پخش می‌کنند. این رطوبت سازها مستقیماً روی یک سیستم HVAC موجود نصب می‌شود. منبع تأمین آب این دستگاه‌ها، خطوط آب منزل شما است.

رطوبت ساز فن دار Fan-powered

رطوبت سازهای فن‌دار، یک رطوبت ساز تبخیری برای کل خانه هستند. این سیستم‌ها، فن مخصوص به خود را دارند تا هوای مرطوب را در فضای خانه پخش کند. رطوبت‌سازهای فن دار، دارای پتانسیل رطوبت‌دهی بالاتری نسبت به دستگاه‌های بای‌پس هستند که همین موضوع آن‌ها را به گزینه ای ایده‌آل برای خانه‌هایی با اندازه متوسط و بزرگ تبدیل می‌کند.

رطوبت ساز بای‌پس Bypass

مدل رطوبت ساز بای‌پس نوع دیگری از دستگاه رطوبت ساز خانگی است. این رطوبت‌سازها نیاز به مجرای اضافی دارند که به‌عنوان مجرای بای‌پس شناخته می‌شود. این رطوبت سازها عملکرد آرام‌تری دارند و برای خانه‌هایی با اندازه‌های کوچک و متوسط ​​مناسب هستند.

هوم استم Whole-home steam

برخی از خانه‌ها بسیار بزرگ هستند. به‌طوری‌که ظرفیت‌های ارائه‌شده توسط رطوبت سازهای کوچک، پاسخگوی نیاز کل خانه نیستند. در این حالت، دستگاه رطوبت ساز home steam راه حل مناسبی است. بخار از طریق یک عنصر گرمایش داخل یک قوطی پر از آب تولید می‌شود و از سیستم HVAC برای پخش کردن هوای مرطوب در سراسر خانه استفاده می‌کند. برای خانه‌هایی که کانال‌کشی ندارند، می‌توان از کولر یا پنکه ایستاده برای پخش مستقیم هوای مرطوب در فضای نشیمن استفاده کرد.

انواع رطوبت سازهای قابل‌حمل

انواع رطوبت سازهای قابل‌حمل

رطوبت سازهای قابل‌حمل برای تغییر سطح رطوبت یک فضای کوچک در نظر گرفته شده است. این رطوبت سازها، سیستم‌های مستقلی هستند که می‌توانید آن‌ها را در اتاق مورد نظر قرار دهید، به‌علاوه می‌توانید آن‌ها را جابجا کنید.

رطوبت ساز تبخیری (Evaporative)

رطوبت سازهای تبخیری، یکی از رایج‌ترین انواع رطوبت سازهای قابل‌حمل هستند. در سمت انتهای رطوبت ساز تبخیری، قطعه‌ای به نام فیلتر فتیله مرطوب وجود دارد. حین عملکرد، رطوبت سازهای تبخیری از فن استفاده می‌کنند که هوا را از طریق فیلتر فتیله مرطوب می‌دمد. هوای دمیده‌شده در ادامه به بخار آب تبدیل‌شده و در نهایت برای تنظیم سطح رطوبت به داخل اتاق دمیده می‌شود. رطوبت سازهای قابل‌حمل بهترین گزینه برای جابه‌جایی و حمل به نقطه دیگر هستند، زیرا برای اضافه‌کردن رطوبت به اتاق به فن متکی نیستند. همچنین این رطوبت سازها، مقرون‌به‌صرفه‌ترین و تقریباً بدون سروصداترین گزینه موجود هستند.

رطوبت سازهای التراسونیک (Ultrasonic)

رطوبت سازهای التراسونیک (Ultrasonic)

رطوبت سازهای التراسونیک از یک مخزن آب و نوعی قطعه لرزاننده مانند دیافراگم استفاده می‌کنند. در داخل سیستم، دیافراگم، آب را با فرکانس بسیار بالایی می‌لرزاند. هم‌زمان که این ارتعاشات رخ می‌دهد، قطرات آب به سمت هوا هدایت می‌شوند تا بعد از تبخیر شدن، رطوبت ایجاد شده به داخل فضا وارد شود.

رطوبت ساز پروانه ای (Impeller)

رطوبت سازهای پروانه‌ای از یک سری دیسک‌های چرخشی استفاده می‌کنند که با سرعت بالایی در داخل سیستم کار می‌کنند تا رطوبت را به هوا اضافه کنند. مدل‌های رطوبت ساز پروانه‌ای برای افرادی که نیاز به رطوبت متغیر دارند، بهترین گزینه هستند، زیرا دیسک‌های چرخان داخل آن می‌توانند برای سرعت‌های متغیر تنظیم شوند. این نوع سیستم اغلب نسبت به دیگر گزینه‌ها ارزان‌تر بوده و خطر سوختگی ندارند. نکته منفی آن‌ها این است که در صورت استفاده بیش‌ازحد، می‌توانند مشکلات تنفسی را برای افراد مستعد به آلرژی و آسم ایجاد کنند.

رطوبت ساز استیم (steam)

چهارمین نوع رطوبت ساز قابل‌حمل، رطوبت ساز بخار است که دارای انرژی الکتریکی هستند. آن‌ها آب را گرم می‌کنند و سپس آن را قبل از بیرون راندن به محیط سرد می‌کنند. این دستگاه‌ها ارزان‌ترین و قابل‌حمل‌ترین رطوبت سازها هستند. البته در صورت عدم توجه به نکات ایمنی در استفاده، این رطوبت سازها می‌توانند باعث ایجاد سوختگی نیز شود. بخاری که برای افزودن رطوبت به هوا پخش می‌شود، داغ است که اگر مستقیماً روی فرد پاشیده شود، می‌تواند به وی آسیب بزند. این رطوبت ساز گزینه مناسبی برای استفاده کودکان نیست.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید انواع پنکه

فواید و کاربردهای رطوبت ساز چیست؟

کاربرد رطوبت ساز و فواید آن‌

در ماه‌های پاییز و زمستان که هوای سرد ریه‌ها، بینی و لب‌ها را خشک می‌کند، بهترین زمان برای استفاده از دستگاه‌های رطوبت ساز است. رطوبت سازها می‌توانند هوای خشک را در داخل اتاق به گردش درآورند و رطوبت در محیط را افزایش دهند. مزایای دستگاه رطوبت ساز شامل موارد زیر است:

  •  پیشگیری از آنفولانزا

محققان دریافتند که رطوبت بالای ۴۰ درصد به‌سرعت ذرات ویروس را غیرفعال می‌کند و احتمال عفونی بودن آن‌ها را بسیار کمتر می‌کند. رطوبت سازها خطر ابتلا به آنفولانزا را کاهش می‌دهند.

  • کاهش سرفه

هنگامی‌که هوای خانه شما خشک است، احتمال ابتلا به این برخی ناراحتی‌های تنفسی زیاد است. این امر به‌ویژه در ماه‌های زمستان، رایج‌تر است. برخی از افراد، از رطوبت سازها برای تسکین علائم مربوط به شرایط سلامتی استفاده می‌کنند. رطوبت موجود در هوا باعث کاهش خشکی مجاری تنفسی شده که در نهایت باعث کاهش تعداد سرفه‌های خشک و جلوگیری از آسیب مجاری تنفسی می‌شود.

  •  کاهش خروپف

افزایش رطوبت هوا نیز خروپف را کاهش می‌دهد. هوا مرطوب، باعث می‌شود مجاری تنفسی فرد نرم‌تر شده و میزان خروپف کمتر شود.

  •  مرطوب نگه‌داشتن پوست و مو

برخی افراد متوجه می‌شوند که پوست، لب‌ها و موهایشان در زمستان خشک و ترک‌خورده می‌شود. بسیاری از سیستم‌های گرمایشی در زمستان هوای گرم و خشک را به محیط پمپاژ می‌کنند که می‌تواند باعث خشکی، خارش یا پوسته‌پوسته شدن پوست شود. هوای سرد بیرون نیز می‌تواند پوست را خشک کند. استفاده از یک رطوبت ساز برای افزودن رطوبت به هوای محیط به کاهش بروز خشکی و ترک‌خوردگی پوست کمک می‌کند.

  • بهبود کیفیت هوای محیط

رطوبت باعث می‌شود گیاه آپارتمانی سرزنده‌تر بمانند. عمر کف‌پوش چوبی و مبلمان طولانی‌تر شود. از ترک خوردن کاغذدیواری و ایجاد الکتریسیته ساکن جلوگیری شود و کیفیت هوای موجود در خانه بهبود یابد.

نکات مهم در استفاده دستگاه رطوبت ساز

نکات مهم در استفاده دستگاه رطوبت ساز
  • اضافه کردن رطوبت به هوا مفید است، اما رطوبت بیش‌ازحد می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود. رطوبت بالا، برخی از مشکلات تنفسی را بدتر می‌کند. بهتر است رطوبت هوا را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نگه دارید. برخی از رطوبت سازهای مجهز به رطوبت‌سنج، می‌توانند میزان رطوبت محیط شما را اندازه‌گیری کنند. این رطوبت سازها را می‌توانید از فروشگاه نوینون خریداری کنید.
  • سوختگی شایع‌ترین آسیب‌های مرتبط با رطوبت سازها هستند. این دستگاه‌ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • اگر رطوبت ساز را خیلی نزدیک به پارچه مانند تختخواب، مبل یا پارچه‌ها قرار دهید، این وسایل مرطوب شده و به مرور زمان کپک می‌زنند. در نتیجه، کپک می‌تواند رشد کند و در سراسر خانه پخش شود و کیفیت محیط را کاهش دهد.
  • رطوبت سازها، می‌توانند به‌سرعت کثیف شوند، اما درعین‌حال یکی از ابزارهایی هستند که تمیز کردن آن‌ها بسیار آسان است. با پیروی از دستورالعمل‌های سازنده، دستگاه را به‌طور مرتب تمیز کنید تا از رشد باکتری جلوگیری شود. سطل و سیستم فیلتر را در حین استفاده هر دو تا سه روز یک‌بار بشویید. قبل از استفاده مجدد رطوبت ساز، مطمئن شوید که تمام قطعات خشک شده‌اند تا از رشد کپک جلوگیری شود.
  • رطوبت سازها به‌طور بالقوه می‌توانند مواد معدنی و میکروارگانیسم‌ها را منتشر کنند. آن‌ها لزوماً مضر نیستند، اما باقیمانده آن می‌تواند افراد مبتلا به آسم را آزار دهد. برای جلوگیری از این مشکل به‌جای آب لوله کشی از آب مقطر استفاده کنید.

سخن آخر

دستگاه‌های رطوبت به‌عنوان یک عامل رطوبت ساز طبیعی عمل می‌کند که می‌تواند خشکی هوای محیط را از بین ببرد. این دستگاه‌ها به‌خصوص در هوای سرد و خشک کارایی بیشتری دارند. اغلب از رطوبت سازها برای تسکین علائم آلرژی، اگزما، سرفه خشک، خشکی پوست استفاده می‌شود. در این مطلب سعی کردیم به طور جامع توضیح دهیم که رطوبت ساز چیست و چه مدل‌هایی دارد. در آستانه فصل‌های سرد، توصیه می‌کنیم خرید این دستگاه‌ها را فراموش نکنید. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین رطوبت‌سازها را متناسب با نیاز خودتان از فروشگاه نوینون خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *