ابزار و تجهیزات

راهنمای خرید پنکه؛ نکات مهم انتخاب انواع پنکه

راهنمای خرید پنکه؛ نکات مهم انتخاب انواع پنکه

وسط تابستان، وقتی هوا گرم می‌شود، همه ما اولین راه‌حلی که به نظرمان می‌رسد، استفاده از یک دستگاه سرمایشی است تا هوای محیط را خنک کند. پنکه یکی از این دستگاه‌های سرمایشی که در شکل‌ها و طرح‌های مختلف برای خنک نگه‌داشتن هوا از آن استفاده می‌شود. در این راهنما ما انواع پنکه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم و تمام نکاتی که باید در راهنمای خرید پنکه در نظر داشته باشید را بررسی می‌کنیم.

انواع پنکه

انواع پنکه

در قدم اول راهنمای خرید پنکه بهتر است با انواع آن آشنا شوید. پنکه ساده‌ترین سیستم تهویه‌ای است که با حرکت دادن و جریان دادن هوا، باعث ایجاد حس خنکی می‌شوند. هر چه حجم هوای جابجا شده بیشتر باشد، حس خنکی بیشتری را احساس خواهیم کرد. البته شایان ذکر است که بدون توجه به عملکرد پنکه، این دستگاه دمای اتاق را کاهش نمی‌دهد. فقط به ما کمک می‌کنند تا احساس خنکی بیشتری داشته باشیم. بنابراین ممکن است پنکه بتواند در کنار خرید وسایل سرمایشی دیگر عملکرد بهتری داشته باشد.

پنکه های سقفی

پنکه های سقفی

پنکه‌های سقفی، یکی از رایج‌ترین پنکه موجود در بازار هستند که با استفاده از ابزار مخصوص خود، به سقف متصل می‌شوند.

پنکه دیواری

پنکه دیواری

پنکه‌های دیواری همان‌طور که از نام آن پیداست، پنکه‌هایی هستند که به‌جای اینکه روی میز قرار گیرند یا روی سقف نصب شوند، مستقیماً روی دیوار نصب می‌شوند. این پنکه‌ها معمولاً در مناطقی که فضای کف محدود است یا نصب پنکه به سقف امکان‌پذیر نیست، استفاده می‌شود.

فاکتورهای مهم در خرید پنکه دیواری عبارت‌اند از:

اندازه تیغه: کارایی جریان هوا را تعیین می‌کند.

سرعت قابل تنظیم: سرعت جریان هوا را بر اساس ترجیحات خودتان می‌توانید تغییر دهید.

شیب تیغه‌ها: مسیر جریان هوا را می‌توان تغییر داد.

قاب جداشدنی: امکان تمیز کردن آسان تیغه‌ها را فراهم می‌کند.

پنکه های برجی یا ستونی

پنکه های برجی یا ستونی

این پنکه‌ها، در ابتدا برای استفاده در صنعت طراحی شده بودند؛ اما امروزه در ابعاد کوچک‌تر برای استفاده در خانه و اداره به بازار عرضه می‌شوند. این پنکه‌ها سروصدا و مصرف انرژی کمتری نسبت به پنکه‌های دیگر دارند. به همین دلیل برای استفاده در اتاق‌خواب بهترین گزینه ممکن هستند. البته این پنکه‌ها عملکرد محدودی را در اتاق‌های بزرگ دارند.

پنکه رومیزی

پنکه رومیزی

پنکه‌های رومیزی به‌عنوان راه‌حل‌های خنک‌کننده فشرده، قدرتمند و کارآمد ساخته شده‌اند که می‌توانند روی میز یا هر سطح صافی قرار گیرند. ویژگی کلیدی این پنکه‌ها قابل‌حمل بودن آن‌هاست که به‌راحتی از یک اتاق به اتاق دیگر منتقل می‌شوند. فاکتورهای مهم در انتخاب این نوع پنکه‌ها عبارت‌اند از:

  • جریان هوا: تنظیم سرعت و جهت جریان هوا بر اساس نیاز
  • وزن: جابجایی راحت و آسان
  • نویز: بررسی میزان سروصدا
  • قاب جداشدنی: برای تمیزی آسان تیغه‌ها

اگزاست فن یا هواکش

اگزاست فن یا هواکش

این نوع پنکه‌ها با داشتن موتورهای قدرتمند، هوای گرم را دفع می‌کنند و در از بین بردن دود و بوی ناخواسته از مکان‌هایی که تهویه کمی وجود دارد مانند آشپزخانه و حمام استفاده می‌شود. اگزاست فن‌ها حرکت هوایی بسیار قدرتمندی دارند و برای مناطق بزرگ مناسب هستند. این پنکه‌ها معمولاً از فلز ساخته شده‌اند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. مهم‌ترین عامل در خرید آن‌ها عبارت‌اند از سرعت ورود و خروج هوا و میزان نویز است که ایجاد می‌شود.

پنکه پایه دار

پنکه پایه دار

این پنکه‌ها یکی از رایج‌ترین پنکه برای استفاده در خانه است اما فضای بیشتری را اشغال می‌کند. ازآنجایی‌که پایه دارند، می‌توانند هوا را در ارتفاع بیشتری حرکت دهند.

پنکه‌هایی با ویژگی خاص

پنکه‌هایی با ویژگی خاص

پنکه‌ها برای جابجایی هوا طراحی شده‌اند؛ اما برخی از مدل‌های پیشرفته‌تر، طیف وسیعی از ویژگی‌ها مانند حالت آب‌پاش، مرطوب‌کننده یا تصفیه هوا را دارند. همه این حالت‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاوه بر خنک کردن، هوای اطراف محیط را به‌نوعی تغییر می‌دهند. بسته به گزینه‌هایی که انتخاب می‌کنید، پنکه می‌تواند هوای فضای زندگی شما را سالم‌تر کند و حتی خطر ابتلا به بیماری‌ها مانند آسم را کاهش دهد.

پنکه آب‌پاش

پنکه آب‌پاش، آب را تحت‌فشار هم‌زمان به هوا آزاد می‌کند تا میزان خنک‌کنندگی بیشتری را به محیط دهد. این پنکه‌ها قابل‌حمل هستند و می‌توانند در چتر آفتابی فروشگاه‌ها استفاده شوند.

پنکه مرطوب‌کننده

این پنکه به افزایش سطح رطوبت اتاق کمک می‌کند و باعث می‌شود جریان هوا هنگام حرکت در اطراف خشک نشود. این پنکه برای کسانی که مشکلات تنفسی مانند آسم دارند، گزینه مناسبی است.

پنکه یونیزان

فرآیند یونیزاسیون باعث می‌شود تا هوا با یون‌های منفی بارگذاری شود. به دلیل وجود آلاینده‌هایی مانند فرمالدئید، میدان‌های الکترومغناطیسی و گردوغبار، تعادل در یون‌های منفی و مثبت در خانه‌ها و ادارات به هم می‌خورد. این پنکه‌ها برای متعادل کردن یون در هوا کارایی دارند.

نکات مهم در راهنمای خرید پنکه

ویژگی‌های اساسی در راهنمای خرید پنکه

اندازه 

پنکه‌های سقفی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف تولید می‌شوند تا کاملاً متناسب با اندازه اتاق و دکوراسیون ترجیحی شما باشند. هرکدام از اندازه‌های پنکه سقفی دارای مشخصات عملکردی متفاوتی هستند. به‌طور مثال کوچک‌ترین پنکه سقفی برای اتاق کوچک، بالکن و حمام کاربرد دارد. هرچه پنکه کوچک‌تر باشد، جریان هوا در زیر آن قوی‌تر است. پنکه‌های بزرگ‌تر نیز هوا را بهتر پخش می‌کند و باعث می‌شود که نسیم ملایم‌تری ایجاد شود.

موتور پنکه

یکی از کلیدی‌ترین نکات که عملکرد پنکه را تعیین می‌کند، موتور آن است. موتورهای کوچک با کیفیت پایین، در کوتاه‌مدت کارایی خود را از دست می‌دهند؛ اما موتورهای مدرن با کیفیت بالا مانند موتورهای جریان مستقیم (BLDC) عملکرد طولانی‌مدت و بادوام‌تری دارند. پنکه‌های  BLDC کمترین صدا را تولید می‌کنند و انرژی کمتری نسبت به دیگر پنکه‌ها مصرف می‌کنند.

ارتفاع پنکه

توجه به ارتفاع پنکه برای اطمینان از ایجاد خنکی بهینه‌ای اهمیت بسیار زیادی دارد. به‌طورکلی ارتفاع ۸ تا ۹ فوت از سطح زمین برای ایجاد حداکثر جریان هوا و خنک‌کنندگی توصیه می‌شود. برای کاربرانی که سقف‌های بلندی دارند، استفاده از پنکه با میله متغیر گزینه خوبی برای تنظیم ارتفاع پنکه است. انتخاب ارتفاع مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. به یاد داشته باشید که وظیفه پنکه سقفی خنک کردن نیست، بلکه ایجاد یک نسیم مطبوع است؛ بنابراین، اگر پنکه در ارتفاع بلندی نسبت به کف زمین قرار گیرد، جریان هوا را آن‌چنان‌که باید احساس نخواهید کرد.

تیغه‌های پنکه

در سال‌های قبل تعداد پره‌ها و جنس آن‌ها تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد پنکه دارد؛ اما امروزه، با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، انتخاب تعداد پره‌های یک پنکه، بیشتر به ترجیحات شخصی مربوط می‌شود.

عملکرد پنکه

پارامترهای مختلفی وجود دارد که می‌توان با آن‌ها عملکرد یک پنکه را ارزیابی کرد.

  1. پارامتر مترمکعب در دقیقه CMM: این پارامتر به این موضوع اشاره می‌کند که در یک دقیقه هوای ایجادشده تا چند متر پیش می‌رود. به‌طورکلی، مقدار CMM بالاتر نشان‌دهنده جریان هوای بیشتر است.
  1. پارامتر دور در دقیقه RPM: این پارامتر، اندازه‌گیری سرعت حرکت تیغه‌ها است. به‌طورکلی، RPM بالا نشان‌دهنده افزایش جریان هوا است.
  1. پارامتر وات Wattage: این پارامتر نشان می‌دهد که پنکه به چه مقدار نیرو نیاز دارد. به‌طورکلی، وات بالاتر به معنای قدرتمندتر بودن موتور پنکه است که می‌تواند در نهایت به جریان هوا بهتری منجر شود.

CMM، RPM  و وات تنها عواملی نیستند که عملکرد پنکه را تعیین می‌کنند. طراحی پنکه، شکل تیغه و نوع موتور همگی در نحوه حرکت مؤثر هوا توسط پنکه نقش دارند. به‌عنوان‌مثال، یک پنکه با طراحی خوب با CMM/RPM وات کم ممکن است از پنکه قدرتمند اما ناکارآمد، بهتر عمل کند.

ویژگی‌های هوشمند

پنکه را می‌توان از طریق یک کنترل از راه دور تنظیم کرد یا حتی به WiFi یا سایر دستگاه‌های هوشمند خانه متصل کرد. این سازگاری، کار کردن با پنکه‌ها را راحت می‌کند. می‌توانید آن‌ها را روشن/خاموش‌کنید و سرعت آن‌ها را بدون نیاز به حرکت، کنترل کنید.

راه های پیدا کردن پنکه مناسب

راه های پیدا کردن پنکه مناسب

قبل از خرید پنکه، حتماً سؤالات زیر را از خود بپرسید.

  • پنکه را برای چه محیطی استفاده خواهیم کرد؟

انتخاب نوع و اندازه پنکه بسته به نوع اتاقی که می‌خواهید خنک کنید، متفاوت خواهد بود. به‌طور مثال برای میز اداری استفاده از یک پنکه رومیزی، برای اتاق بزرگ استفاده از پنکه پایه‌دار و برای اتاق‌خواب، استفاده از یک پنکه برجی انتخاب مؤثر و کارآمدی است.

  • به چه نوع جریان هوا نیاز دارم؟

جریان هوایی air flow که مستقیماً با قدرت پنکه در ارتباط است، پارامتر مهم دیگری است که باید در نظر گرفته شود. اساساً، هرچه پنکه بتواند قدرت بیشتری داشته باشد، سرعت جریان هوا بالاتر خواهد بود. این پارامتر به‌صورت مترمکعب در ساعت یا مترمکعب در دقیقه نشان داده می‌شود.

  • برای یک پنکه رومیزی کوچک جریان هوای ۱۵ متر مکعب در دقیقه
  • برای یک اتاق نشیمن با مساحت ۳۰ متر مربع، ۱۵۰ متر مکعب در دقیقه
  • برای یک کارگاه، پنکه‌های صنعتی یا ۳۵۰ تا ۴۰۰ مترمکعب در دقیقه
  • با چه سطحی از نویز می‌توانم کنار بیایم؟

مهم نیست که کدام نوع پنکه را انتخاب می‌کنید، استفاده از پنکه همیشه سروصدای مخصوص خود را ایجاد می‌کند. باید بسنجید که تا چه سطحی از نویز می‌توانید کنار بیایید. البته این عامل بستگی به محل نصب پنکه نیز دارد. اگر می‌خواهید اتاق‌خواب را خنک‌کنید، بهتر است به سراغ پنکه برجی بروید، زیرا این مدل‌ها بی‌سروصداترین مدل‌های موجود در بازار هستند. سطح نویز بر حسب دسی‌بل (dB) اندازه‌گیری می‌شود. حداکثر سطح نویز قابل‌تحمل 60 دسی‌بل است.

ویژگی‌های اساسی در راهنمای خرید پنکه

ویژگی‌های اساسی در راهنمای خرید پنکه

در راهنمای خرید پنکه باید به ویژگی‌های استاندارد پنکه توجه داشته باشید.

  • تنظیمات پنکه: تنظیمات یک پنکه به شما این امکان را می‌دهد که ساعات کار پنکه را انتخاب کنید یا حتی آن را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که به‌طور اتوماتیک در ساعت خاصی شروع به کار کند.
  • کنترل از راه دور: کنترل از راه دور، یکی از گزینه‌هایی است که شما را از بلند شدن هر باره برای تنظیم پنکه جلوگیری می‌کند.
  • کنترل سرعت: اکثر پنکه‌ها دارای چندین سرعت مختلف برای ایجاد خنکی بهینه در محیط هستند.
  • چرخش: اکثر پنکه‌ها روی ۱۸۰ درجه می‌چرخند اما برخی از مدل‌ها می‌توانند تا ۳۶۰ درجه نیز بچرخند.

جمع‌بندی

انتخاب پنکه مناسب برای هر محیطی نیاز به بررسی دقیق دارد. عوامل مختلفی از جمله اندازه اتاق، ارتفاع سقف، جریان هوا مورد انتظار، بهره‌وری انرژی و نویز آن در انتخاب پنکه تأثیرگذار هستند. در این مطلب سعی کردیم با ارائه مهم‌ترین نکات برای راهنمای خرید پنکه، امکان خرید آسان‌تر را برای شما فراهم کنیم. قبل از خرید، این فاکتورهای مهم را ارزیابی کنید و برای دریافت اطلاعات بیشتر و مفیدتر در این زمینه  با همکاران ما در فروشگاه نوینون تماس بگیرید تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

سؤالات متداول

چگونه اندازه پنکه را انتخاب کنیم؟

اندازه مناسب اتاق‌های کوچک تا ۱۰۰ فوت مربع، ۲۹ تا ۳۶ اینچ. اندازه مناسب برای اتاق‌های بزرگ تا ۴۰۰ فوت مربع، ۳۶ تا ۵۰ اینچ و برای اتاق‌های بزرگ بیش از ۴۰۰ فوت مربع اندازه ۵۰ تا ۷۱ اینچ مناسب است.

بهترین پنکه برای اتاق‌خواب چه پنکه‌ای است؟

پنکه برجی از لحاظ زیبایی‌شناختی بی‌سروصدا بودن، بهبود کیفیت هوا،، بهره‌وری انرژی، تنظیمات قابل‌تغییر، نگهداری آسان و کاربردهای همه‌کاره، بهترین پنکه برای اتاق‌خواب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *