گجت ها

ایرباد یا هدفون؟ کدام مدل را بخریم؟

ایرباد یا هدفون؟ کدام مدل را بخریم؟

اگر می‌خواهید کیفیت شنیداری خودتان را از صداها بالا ببرید، هدفون و ایرباد هر دو گزینه‌های عالی برای این کار هستند. هر دو ابزار، مزایا و معایب خاص خود را دارند و نیازها و ترجیحات متفاوتی را برآورده می‌کنند. افرادی که خواهان دستگاه‌های صوتی مینیمالیستی و جمع‌وجور هستند، ایرباد را ترجیح می‌دهند، درحالی‌که کسانی که می‌خواهند کیفیت بالایی از صدا را تجربه کنند، به سمت هدفون جذب می‌شوند. ما در این راهنما این دو گزینه را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم و جنبه‌های مختلف هر کدام از این گزینه‌ها، ازجمله کیفیت صدا، راحتی، قابلیت حمل آسان، عمر باتری و موارد دیگر را بررسی می‌کنیم تا به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه هنگام خرید کمک کنیم. اگر نمی‌دانید بین ایرباد یا هدفون کدام را انتخاب کنید، با مجله نوینون همراه باشید.

 کیفیت صدای ایرباد یا هدفون؟

 کیفیت صدای ایرباد یا هدفون؟

هدفون

به‌طورکلی، هدفون‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کیفیت صدای بالاتری را در مقایسه با ایرباد دارند. درایورهای بزرگ‌تر موجود در هدفون می‌توانند طیف وسیع‌تری از فرکانس‌ها را تولید کنند که منجر به‌وضوح بالای صدا می‌شود. علاوه بر این، هدفون‌های روی گوش می‌توانند با محصور کردن کامل گوش، تجربه مناسب‌تری از صدا را ایجاد کرده و از ورود نویزهای خارج از گوش، به داخل گوش جلوگیری کنند.

ایرباد

از سوی دیگر، ایرباد به دلیل طراحی جمع‌وجور و درایورهای کوچک، امکان حمل، نگهداری و استفاده راحت‌تری را فراهم می‌کند. البته برخی از ایرباد‌های رده بالا می‌توانند کیفیت صدای قابل‌توجهی تولید کنند. اکثر ایرباد‌ها، زمانی که در مجرای گوش قرار می‌گیرند، می‌توانند عایق صداها و نویزهای خارج از گوش نیز باشند، اما به‌طورکلی هدفون‌ها کیفیت صدای بالاتری نسبت به ایربادها دارند. بنابراین هنگام خرید ایرباد و هدفون حتما به کیفیت صدا توجه داشته باشید.

سهولت در استفاده ایرباد و هدفون

هدفون:

میزان سهولت در استفاده، بسته به شکل و طراحی هدفون می‌تواند متفاوت باشد. هدفون‌های روی گوش که کل گوش را می‌پوشانند، برای استفاده در جلسات طولانی‌مدت راحت هستند اما ممکن است بعد از مدت طولانی، باعث تعریق شوند. هدفون‌های روی گوش مستقیماً روی گوش قرار می‌گیرند. اگر نیروی وارده به گوش بیش‌ازحد قوی باشد یا اگر بالشتک‌های گوش به‌اندازه کافی نرم نباشد، استفاده از هدفون ناراحت‌کننده خواهد بود.

ایرباد:

ایربادها نسبت به هدفون‌ها وزن سبکی دارند و برای کاربرانی که مداوم در حال حرکت هستند یا تمایلی ندارند که حجم بزرگی از هدفون روی گوش داشته باشند، مناسب‌ترین گزینه هستند. بااین‌حال، اگر ایربادها به‌خوبی با شکل گوش چفت نشوند و به‌درستی در داخل گوش قرار نگیرند، می‌توانند مشکل‌ساز شود. قرارگیری نامناسب ایرباد می‌تواند باعث ناراحتی شود، به‌راحتی بیفتد و عایق صوتی مناسبی ایجاد نکند.

مقایسه ایرباد و هدفون از نظر حمل آسان

هدفون:

هدفون‌ها به نسبت ایربادها حجیم‌تر هستند و قابلیت حمل آسانی ندارند. برخی از مدل‌های مدرن از هدفون‌ٰها، قابلیت تاشدن دارند و با کیف حمل عرضه می‌شوند، اما حمل‌ونقل آن‌ها دشوارتر است.

ایرباد:

ایربادها به دلیل اندازه کوچک، شکل طراحی و وزن سبک آن‌ها، قابلیت حمل آسانی دارند. این ابزارها به‌راحتی می‌توانند در جیب یا کیف کوچک قرار گیرند که همین عامل آن‌ها را به انتخابی عالی برای گوش دادن در حین حرکت تبدیل می‌کند. ایربادهای بی‌سیم، دارای جعبه‌های شارژ جمع‌وجور هستند که نه‌تنها از هدفون‌ها محافظت می‌کنند، بلکه عمر باتری بیشتری را نیز فراهم می‌کنند.

مقایسه عمر باتری هدفون و ایرباد

مقایسه عمر باتری هدفون و ایرباد

هدفون:

هدفون‌های بی‌سیم معمولاً عمر باتری طولانی‌تری نسبت به ایربادها دارند. به‌طوری‌که باتری آن‌ها با یک‌بار شارژ می‌توانند بین ۱۵ تا ۳۰ ساعت دوام بیاورد. در مورد هدفون‌های سیمی، نگرانی در مورد عمر باتری وجود ندارد؛ زیرا انرژی را از دستگاه متصل به آن دریافت می‌کنند.

ایرباد:

باتری ایربادها، معمولاً با یک‌بار شارژ ۴ تا ۸ ساعت شارژ دهی می‌کنند. البته کیس شارژ، قابلیت حفظ و افزایش عمر باتری را تا حدود ۲۰ تا ۳۰ ساعت فراهم می‌کند. باتری برخی از مدل‌های رده بالا می‌توانند بیشتر دوام بیاورند، اما به‌طورکلی، ایرباد‌ها مدت‌زمان بیشتری را نسبت به هدفون باید شارژ شوند.

عایق صدا و حذف نویز

هدفون:

هدفون‌های روی گوش به دلیل طراحی خاص آن و قرارگیری روی گوش، بهترین عایق نویز هستند. بسیاری از هدفون‌های رده بالا دارای فناوری حذف نویز فعال (ANC) هستند که می‌تواند نویز محیط را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و هدفون را برای مسافرت یا محیط‌های پر سروصدا تبدیل به یک گزینه عالی بکنند.

ایرباد:

ایربادها داخل گوش در صورت قرارگیری صحیح در گوش و چفت شدن با قسمت داخلی گوش، می‌توانند از طریق جلوگیری از ورود صداهای خارجی به کانال گوش، عایق صوتی غیرفعال مؤثری را ارائه دهند. برخی از ایربادها با گزینه ANC نیز عرضه می‌شوند، اما اثربخشی ANC در ایربادها به دلیل اندازه کوچک‌تر و محدودیت‌های طراحی آن‌ها، در مقایسه با هدفون‌ها، کمتر می‌توانند نویزهای موجود در محیط را حذف کنند.

 دوام و کیفیت ایرباد بهتر 

هدفون:

دوام و کیفیت بدنه هدفون می‌تواند بر اساس مواد استفاده شده و کیفیت ساخت متفاوت باشد. هدفون‌های روی گوش اغلب دارای هدبند و گوش بند محکمی هستند، هرچند که به‌مرور زمان مستعد ساییدگی و پاره شدن هستند. اگر به‌درستی از هدفون استفاده نشود، لولاها و مکانیسم‌های تاشو هدفون نیز مستعد خرابی خواهند بود.

ایرباد:

ایربادها، به دلیل اندازه کوچک و جابجایی مکررشان، بیشتر از هدفون در معرض آسیب هستند. هدفون‌های سیمی اغلب به‌مرور زمان مستعد شکسته شدن یا گم‌شدن هستند. البته بسیاری از هدفون‌های مدرن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر تعریق و آب مقاوم باشند و برای استفاده فعال، دوام بیشتری داشته باشند.

نوع کاربرد ایرباد و هدفون

هدفون:

برای گوش دادن در خانه: هدفون‌های روی گوش برای استفاده در خانه، جایی که راحتی و کیفیت صدا در اولویت قرار دارند، مناسب‌ترین گزینه هستند.

استفاده حرفه‌ای: مهندسان صدا، دی‌جی‌ها و نوازندگان اغلب هدفون‌های با کیفیت بالا را برای بازتولید صدای دقیق و راحتی در استفاده ترجیح می‌دهند.

سفر: هدفون‌ها با قابلیت حذف نویز و کاهش صدای محیط، محبوب‌ترین گزینه برای افرادی است که دائماً در حال سفر هستند.

ایرباد:

ورزش و فعالیت در فضای باز: ایربادها، به دلیل قابلیت حمل و جابجایی ایمن، برای تمرینات و فعالیت‌های خارج از منزل مناسب هستند.

رفت‌وآمد روزانه: ایربادها برای رفت‌وآمد روزانه راحت هستند، زیرا حمل آن‌ها آسان است و عایق صوتی کافی را ارائه می‌کنند.

گوش دادن گاه‌به‌گاه: ایربادها برای گوش دادن گاه‌به‌گاه در طول روز، چه در محل کار، چه در مدرسه و چه در حین دویدن، بهترین انتخاب هستند.

اگر نمی‌دانید چطور ایرباد مناسب را پیدا کنید، راهنمای خرید هدفون بی سیم را بخوانید

 مقایسه ایرباد و هدفون از نظر قیمت

 مقایسه ایرباد و هدفون از نظر قیمت

هدفون:

هدفون‌ها متناسب با کیفیت، نام تجاری و امکانات آن‌ها قیمت‌های مختلفی دارند، مدل‌های مقرون‌به‌صرفه از چند صد هزار تومان گرفته تا هدفون‌های درجه‌یک چندین میلیونی در بازار موجود هستند. همان‌طور که گفتیم محدوده قیمت معمولاً با کیفیت صدا، کیفیت ساخت و ویژگی‌های اضافی مانند ANC و دیگر قابلیت‌ها مرتبط است.

ایرباد:

قیمت ایربادها نیز همانند هدفون متفاوت بوده و از چند صد هزار تومان تا چند میلیون موجود هستند. همانند هدفون‌ها، ایرباد‌های با قیمت بالاتر، معمولاً کیفیت صدای بهتر، کیفیت ساخت و ویژگی‌های پیشرفته‌تری ارائه می‌دهند.

سفارشی‌سازی و ویژگی‌های اضافی در ایرباد و هدفون

هدفون:

هدفون‌های رده بالا اغلب با قابلیت تغییر صدا، کابل‌های جداشدنی و قابلیت ارتقاء پدهای گوش، برای تناسب بهتر با گوش ارائه می‌شوند. برخی از مدل‌ها همچنین کنترل‌های مبتنی بر برنامه را برای تغییر تنظیمات صدا و سطوح ANC ارائه می‌کنند.

ایرباد:

ایرباد‌های مدرن، ویژگی‌هایی مانند کنترل‌های لمسی، ادغام دستیار صوتی و پروفایل‌های صوتی قابل تنظیم را از طریق برنامه‌های گوشی ارائه می‌دهند.

هدفون یا ایرباد از نظر قابلیت اتصال

هدفون

هدفون‌های بی‌سیم از طریق بلوتوث متصل می‌شوند و اغلب از کمک‌های اضافی مانند aptX یا LDAC برای صدای با کیفیت بالاتر پشتیبانی می‌کنند. برخی از مدل‌ها برای جفت شدن سریع دارای NFC نیز هستند. هدفون‌های سیمی از جک‌های استاندارد 3.5 میلی‌متری یا در برخی موارد از کانکتورهای USB-C یا Lightning استفاده می‌کنند.

ایرباد:

ایربادها از طریق بلوتوث متصل می‌شوند و از کدک مشابه هدفون‌های بی‌سیم پشتیبانی می‌شوند. ایربادهای سیمی از جک‌های 3.5 میلی‌متری یا کانکتورهای USB-C/Lightning استفاده می‌کنند.

 زیبایی‌شناسی ایرباد و هدفون

هدفون:

هدفون‌ها در سبک‌ها و رنگ‌های مختلف موجود هستند و به کاربران این اجازه را می‌دهند که بر اساس سلیقه شخصی خود هدفون را انتخاب کنند. مدل‌های over-ear و on-ear بسته به برند و طراحی می‌توانند شیک و مدرن باشند یا ظاهری یکپارچه داشته باشند.

ایرباد:

ایربادها، از نظر رنگ‌ها و شکل طراحی، تنوع کمتری دارند و کمتر از هدفون به چشم می‌آیند. این نوع گجتها برای افرادی که ظاهر مینیمالیستی را ترجیح می‌دهند، مناسب‌تر هستند.

ملاحظات بهداشتی

هدفون:

استفاده طولانی‌مدت از هدفون، به‌خصوص در صداهای بالا، می‌تواند منجر به آسیب شنوایی شود. هدفون‌های روی گوش در صورت عدم استفاده صحیح می‌توانند به‌مرور زمان باعث خستگی و ناراحتی گوش شوند. برای محافظت از سلامت شنوایی، استراحت و حفظ سطح صدای متوسط ​​ضروری است.

ایرباد:

ایربادهای داخل گوش به دلیل نزدیکی به پرده گوش، در صورت استفاده با صدای بلند، خطر آسیب شنوایی بیشتری را به همراه خواهند داشت. همچنین اگر پد آن‌ها به‌طور مرتب تمیز نشوند، می‌توانند باعث ناراحتی یا عفونت گوش شوند. استفاده از ایربادهای با کیفیت خوب و سطح صدای متوسط، ​​می‌تواند به کاهش این خطرات کمک کند.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه هدفون بی سیم و هندزفری سیمی

هدفون یا ایرباد؛ کدام یک را انتخاب کنم؟

هدفون یا ایرباد؛ کدام یک را انتخاب کنم؟

انتخاب بین هدفون و ایرباد در نهایت به ترجیحات شخصی، نیازهای مختلف و کاربرد مورد انتظار شما بستگی دارد. در این قسمت خلاصه‌ای کوتاهی را جمع‌آوری کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم راحت‌تر تصمیم بگیرید:

  • اگر به دنبال کیفیت صدای بالاتر، سهولت استفاده در جلسات طولانی، حذف مؤثر نویز، دوام و استفاده طولانی‌مدت از گجت هستید، خرید هدفون گزینه مناسبی است.
  • اگر به دنبال قابلیت حمل آسان؛ طراحی مینیمالیستی، وزن سبک، سازگاری با سبک زندگی فعال و استفاده سریع و آسان از گجت هستید، انتخاب ایرباد را در اولویت قرار دهید.

کلام پایانی

هم هدفون‌ها و هم ایربادها، هر دو نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. با در نظر گرفتن عواملی که در این راهنما در نوینون مورد بحث قرار گرفت، حالا می‌توانید تصمیمی کاملاً آگاهانه بگیرید و بهترین گجت متناسب با سبک زندگی و بودجه خودتان را انتخاب کنید. در این مطلب سعی کردیم نکات مهم برای خرید ایرباد یا هدفون را مرور کنیم. نظرات خود را با ما در میان بگذارید. فراموش نکنید که می‌توانید انواع ایرباد و هدفون را با بهترین قیمت از فروشگاه نوینون خریداری کنید.

سؤالات متداول

بهترین راه برای استفاده از ایرباد چیست؟

به‌آرامی بالای هر گوش را بکشید تا مجرای گوش باز شود و سپس ایرباد را داخل گوش قرار دهید. مطمئن شوید که ایربادها را تا انتها به داخل گوش خود فشار دهید تا هر دو ایرباد با مجرای گوش شما چفت شوند.

در صورت عدم استفاده از ایرباد، چگونه می‌توان آن را به‌درستی ذخیره کرد؟

بهترین مکان برای نگهداری ایرباد، کیس شارژ اصلی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *